Asiakkuuksien kehittäminen : case Mikon Metsäpalvelu Oy
Järvinen, Petteri (2020)
Järvinen, Petteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084711
Tiivistelmä
Suomen metsätaloudessa yhtenä tärkeänä peruspilarina on metsäpalveluyritykset, joita ilman alan isot konsernitkaan eivät voisi toimia nykyisellä tasollaan. Näiden yritysten määrä on ollut kasvussa viime vuosina ja sitä kautta myös niiden välinen kilpailu on lisääntynyt. Yhtenä menestystekijänä tässä kilpailussa on laadukas asiakaspalvelu, jonka toimivuutta on tärkeää seurata asiakkaille suunnatuilla tyytyväisyyskyselyillä.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Mikon Metsäpalvelu Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä muun muassa tämän hetkisten palveluiden laatuun, yhteydenpidon toimivuuteen ja aikataulujen pitävyyteen. Tätä tarkoitusta varten luotiin asiakastyytyväisyyskysely, joka lähetettiin kaikille yrityksen sidosryhmille. Toisena tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli luoda jatkuvan palautteen kanava, jonka kautta asiakkaat voivat tulevaisuudessa antaa palautetta välittömästi, kun tarve ilmenee. Tämän kanavan kysymykset tehtiin asiakastyytyväisyyskyselystä saatujen kokemusten perusteella.
Mikon Metsäpalvelu Oy:llä on tällä hetkellä asiakkaina kymmeniä metsäkoneyrityksiä, kaksi isoa metsäyhtiötä ja useita metsänhoitoyhdistyksiä. Näiden yritysten työntekijöiden määrä nousee useisiin satoihin. Vastauksia yrityksen asiakkaille lähetettyyn tyytyväisyyskyselyyn tuli 70 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella yrityksen asiakkaat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja toimihenkilöiden toimintaan. Vastaajien suositteluhalukkuus yritystä kohtaan oli myös hyvällä tasolla. Hieman kritiikkiä sai esimerkiksi toimihenkilöiden työskentelyn yhdenmukaisuus. Kyselystä saatujen kokonaisvaltaisten tulosten avulla yrityksen toiminnan laatua tullaan muokkaamaan entistä parempaan suuntaan.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Mikon Metsäpalvelu Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä muun muassa tämän hetkisten palveluiden laatuun, yhteydenpidon toimivuuteen ja aikataulujen pitävyyteen. Tätä tarkoitusta varten luotiin asiakastyytyväisyyskysely, joka lähetettiin kaikille yrityksen sidosryhmille. Toisena tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli luoda jatkuvan palautteen kanava, jonka kautta asiakkaat voivat tulevaisuudessa antaa palautetta välittömästi, kun tarve ilmenee. Tämän kanavan kysymykset tehtiin asiakastyytyväisyyskyselystä saatujen kokemusten perusteella.
Mikon Metsäpalvelu Oy:llä on tällä hetkellä asiakkaina kymmeniä metsäkoneyrityksiä, kaksi isoa metsäyhtiötä ja useita metsänhoitoyhdistyksiä. Näiden yritysten työntekijöiden määrä nousee useisiin satoihin. Vastauksia yrityksen asiakkaille lähetettyyn tyytyväisyyskyselyyn tuli 70 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella yrityksen asiakkaat ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja toimihenkilöiden toimintaan. Vastaajien suositteluhalukkuus yritystä kohtaan oli myös hyvällä tasolla. Hieman kritiikkiä sai esimerkiksi toimihenkilöiden työskentelyn yhdenmukaisuus. Kyselystä saatujen kokonaisvaltaisten tulosten avulla yrityksen toiminnan laatua tullaan muokkaamaan entistä parempaan suuntaan.