Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakasvastaava Helsingin terveysasemilla: hoitajien kokemuksia terveyshyötymallista.

Isomäki, Heta (2020)

Avaa tiedosto
Isomäki_Heta.pdf (2.465Mt)
Lataukset: 


Isomäki, Heta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074651
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää terveyshyötymallin tämänhetkistä tilannetta ja mallin hyötyjä ja kehittämishaasteita mallin mukaisesti työskentelevien hoitajien näkökulmasta Helsingissä. Aineisto kerättiin yksilöllisellä teemahaastattelulla. Litteroitujen haastattelujen perusteella tehtiin sisällön analyysi.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan työryhmä on työstänyt Helsingin terveysasemille toimintamallin, minkä tavoitteena on paljon palveluita tarvitsevien pitkäaikaissairaiden potilaiden terveyden ja hyvinvoinnin lisääminen. Toimintamallin pohjana on terveyshyötymalli, malli on Helsingissä nimetty vastuuhenkilömalliksi.
Asiakasvastaava on ammatillisen koulutuksen saanut hoitotyöntekijä, joka vastaa pitkäaikaissairaan potilaan hoidon toteutuksesta, seurannasta ja hoidon koordinoimisesta. Toiminnan perusperiaatteena on asiakas- ja yhteisölähtöisyys, hoidon jatkuvuus ja toiminnan vaikuttavuus. Terveyskeskuksissa asiakasvastaavan toiminta painottuu pääasiassa omahoitoa tukevaan potilastyöhön.
Analyysin perusteella hoitajien kokemukset voitiin jakaa seitsemään osa-alueeseen: vaikuttamisen mahdollisuudet omaan työhön, asiakasvastaavan työn sisältö, potilasmäärät, vastaanottoajat, sähköiset palvelut, potilaan tunnistaminen ja koulutus. Tutkimuksen tuloksena hoitajat ovat työhönsä sitoutuneita ja paneutuneita, ja heillä oli ainakin jonkin verran tietoa vastuuhenkilömallin teoriasta. Hoitajat kokivat asiakasvastaavana työskentelyn antoisana, kokivat ammattitaitonsa riittäväksi ja heillä oli halua syventää asiantuntijuuttaan. Huolta aiheutti oma jaksaminen, ajan ja resurssien puute sekä työtehtävien pirstaleisuus. Tutkimuksen luotettavuutta vähentää haastateltavien pieni määrä ja se ettei haastateltavia ollut kaikilta terveysasemilta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste