Puhallinkonvektorien ohjauslaitteiden modernisaatiot
Seppälä, Tomi (2020)
Seppälä, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004084728
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia ja selvittää puhallinkonvektoriyksikön ohjauslaitteiden päivittämisellä saavutettavia etuja niin energiatehokkuuden kuin säädön toimivuuden näkökulmasta. Puhallinkonvektoreita käytetään laivojen hyttien yksilöllisessä lämmityksessä ja jäähdytyksessä. Vanhimmat laivojen puhallinkonvektorit ovat pahimmillaan 20 vuotta vanhoja, joten laitemodernisaatiot ovat tällä hetkellä ajankohtaisia. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda dokumentti, jota työn tilaajayritys Koja Oy voi käyttää asiakashankinnassa perustelemaan modernisaatioita. Päivitettävät ohjauslaitteet ovat tässä työssä huonesäädin, huonepääte sekä parvekeovikytkin.
Opinnäytetyön alussa käsitellään ilmanvaihtojärjestelmän sekä puhallinkonvektorin toimintaperiaatteita ja raitisilman mitoitusvaatimuksia. Työssä esitellään vanhempi ohjaustapa, jossa puhallinkonvektoria ohjataan huoneilman lämpötilamittauksen perusteella. Uudemmassa, kaskadisäädöllä toteutetussa tavassa puhallinkonvektoria ohjataan tuloilman kanavan lämpötilan perusteella. Modernisaatioilla saavutettavia etuja tuodaan esiin vertailemalla ohjaustapojen ominaisuuksia toisiinsa. Merkittäviä etuja ovat esimerkiksi puhaltimien portaaton säätö ja laitteiden pidentyneet elinkaaret. Työn lopussa käsitellään laitepäivitysten jälkeisiä toteutettavissa olevia jatkokehitysmahdollisuuksia.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistuneen dokumentin avulla voidaan perustella asiakkaalle modernisaatioilla saavutettavat edut. Niistä merkittävimpänä voidaan pitää uusittujen laitteiden entistä pidempiä elinkaaria, jotka takaavat järjestelmän toimivuuden ja sen, että vanhat ja yllättäen rikkoutuvat laitteet eivät aiheuta ongelmia kesken risteilyjen.
Ohjausmenetelmän muuttaminen kaskadisäätöön on työlästä, mutta muutoksella voidaan saavuttaa merkittäviä parannuksia etenkin säädön nopeudessa ja tarkkuudessa. Nopeampi ja tarkempi säätöpiiri tuo asiakkaalle säästöjä rahallisesti, mutta tukee myös tavoitetta pienentää laivojen energiankulutusta.
Opinnäytetyön alussa käsitellään ilmanvaihtojärjestelmän sekä puhallinkonvektorin toimintaperiaatteita ja raitisilman mitoitusvaatimuksia. Työssä esitellään vanhempi ohjaustapa, jossa puhallinkonvektoria ohjataan huoneilman lämpötilamittauksen perusteella. Uudemmassa, kaskadisäädöllä toteutetussa tavassa puhallinkonvektoria ohjataan tuloilman kanavan lämpötilan perusteella. Modernisaatioilla saavutettavia etuja tuodaan esiin vertailemalla ohjaustapojen ominaisuuksia toisiinsa. Merkittäviä etuja ovat esimerkiksi puhaltimien portaaton säätö ja laitteiden pidentyneet elinkaaret. Työn lopussa käsitellään laitepäivitysten jälkeisiä toteutettavissa olevia jatkokehitysmahdollisuuksia.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistuneen dokumentin avulla voidaan perustella asiakkaalle modernisaatioilla saavutettavat edut. Niistä merkittävimpänä voidaan pitää uusittujen laitteiden entistä pidempiä elinkaaria, jotka takaavat järjestelmän toimivuuden ja sen, että vanhat ja yllättäen rikkoutuvat laitteet eivät aiheuta ongelmia kesken risteilyjen.
Ohjausmenetelmän muuttaminen kaskadisäätöön on työlästä, mutta muutoksella voidaan saavuttaa merkittäviä parannuksia etenkin säädön nopeudessa ja tarkkuudessa. Nopeampi ja tarkempi säätöpiiri tuo asiakkaalle säästöjä rahallisesti, mutta tukee myös tavoitetta pienentää laivojen energiankulutusta.