Liiketoimintasuunnitelma käsityöalan yritykselle X
Salonen, Lilli-Annika (2020)
Salonen, Lilli-Annika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004074694
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mikä on liiketoimintasuunnitelma ja mistä eri osista ja tekijöistä sen tekeminen koostuu sekä miten sitä voidaan laajentaa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä hyötyä sen tekemisestä on yritykselle. Työn varsinaisena tavoitteena oli laatia opinnäytetyön kirjoittajalle itselleen liiketoimintasuunnitelma, joka perustuu kirjoittajan liikeideaan käsityöalan yrityksestä Porissa. Aihetta tutkittiin erilaisten dokumenttien kautta, joiden tarkastelusta kävi ilmi, että on olemassa useita eri mallipohjia ja vaihtoehtoja lähteä toteuttamaan yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa. Perinteisesti suunnitelman tekeminen aloitetaan liikeidean ja yrityksen tarjoamien tuotteiden tai palveluiden määrittelyllä, jonka jälkeen tarkastellaan asiakkaita, myyntiä ja markkinoita, kilpailijoita, kannattavuutta ja mahdollisia riskejä. Suunnitelmaa voidaan täydentää erilaisilla analyyseilla, kuten SWOT-, PESTLE-, Porter’s Five Forces- tai markkinointimixanalyyseilla. Suunnitelma auttaa yrittäjää liikeidean jäsentelyssä, yrityksen kokonaiskuvan hahmottamisessa ja sen kannattavuuden osoittamisessa ulkopuolisille tahoille.
Tutkimuskohteeksi valittiin Alexander Osterwalderin ja Yves Pigneurin kehittelemä yritystoiminnan suunnitteluun tarkoitettu Business Model Canvas -työkalu, jonka avulla opinnäytetyön tuotos luotiin. Business Model Canvas koostuu yhdeksästä eri rakenneosasta, jotka yhdessä muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden yrityksen liiketoiminnasta. Suunnitelman keskiössä ovat arvolupaukset, johon koko yrityksen toiminta perustuu. Yritys X:n arvolupaukset kehiteltiin sen mukaan, että muut yritystoiminnan osa-alueet voitiin lähteä muodostamaan niiden ympärille. Kaikki liiketoimintasuunnitelman ratkaisut ovat siis kytköksissä yritys X:n arvolupausten toteuttamiseen. Yritys X:n arvolupaukset keskittyvät ekologisuuteen, eettisyyteen, vastuullisuuteen, laatuun ja kestävyyteen sekä kotimaisuuteen. Muu osa Business Model Canvas -mallipohjasta voidaan jakaa yrityksen sisäisten tekijöiden ja asiakaslähtöisten tekijöiden kesken. Yrityksen sisäisiin tekijöihin kuuluvat yhteistyökumppanit, ydintoiminnot, resurssit ja kulurakenne ja asiakaslähtöisiin tekijöihin asiakassuhteet, asiakasryhmät, kanavat ja tulovirrat. Yritys X:n tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ovat ne organisaatiot, joille yritys on ulkoistanut palvelunsa. Näihin lukeutuvat esimerkiksi talouden, rahoituksen ja vakuutuksien parissa työskentelevät tahot, toimittajat sekä muut viranomaiset. Yrityksen ydintoiminnot keskittyvät tuotannon, tuotekehityksen, myynnin ja markkinoinnin sekä asiakaspalvelun pariin. Näiden toimintojen perusteella yritys hankkii tarvitsemansa resurssit, jotka yhdessä muiden menojen kanssa muodostavat yrityksen kulurakenteen. Yrityksen asiakaskohderyhmä on pääasiassa Porissa asuvat 20-40 -vuotiaat naispuoliset henkilöt, joihin se pitää yhteyttä enimmäkseen sosiaalisen median kautta. Tulot koostuvat pääasiassa yksityisasiakasmyynneistä, jotka ovat edellytys yrityksen menestymiseen.
Tutkimuskohteeksi valittiin Alexander Osterwalderin ja Yves Pigneurin kehittelemä yritystoiminnan suunnitteluun tarkoitettu Business Model Canvas -työkalu, jonka avulla opinnäytetyön tuotos luotiin. Business Model Canvas koostuu yhdeksästä eri rakenneosasta, jotka yhdessä muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden yrityksen liiketoiminnasta. Suunnitelman keskiössä ovat arvolupaukset, johon koko yrityksen toiminta perustuu. Yritys X:n arvolupaukset kehiteltiin sen mukaan, että muut yritystoiminnan osa-alueet voitiin lähteä muodostamaan niiden ympärille. Kaikki liiketoimintasuunnitelman ratkaisut ovat siis kytköksissä yritys X:n arvolupausten toteuttamiseen. Yritys X:n arvolupaukset keskittyvät ekologisuuteen, eettisyyteen, vastuullisuuteen, laatuun ja kestävyyteen sekä kotimaisuuteen. Muu osa Business Model Canvas -mallipohjasta voidaan jakaa yrityksen sisäisten tekijöiden ja asiakaslähtöisten tekijöiden kesken. Yrityksen sisäisiin tekijöihin kuuluvat yhteistyökumppanit, ydintoiminnot, resurssit ja kulurakenne ja asiakaslähtöisiin tekijöihin asiakassuhteet, asiakasryhmät, kanavat ja tulovirrat. Yritys X:n tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ovat ne organisaatiot, joille yritys on ulkoistanut palvelunsa. Näihin lukeutuvat esimerkiksi talouden, rahoituksen ja vakuutuksien parissa työskentelevät tahot, toimittajat sekä muut viranomaiset. Yrityksen ydintoiminnot keskittyvät tuotannon, tuotekehityksen, myynnin ja markkinoinnin sekä asiakaspalvelun pariin. Näiden toimintojen perusteella yritys hankkii tarvitsemansa resurssit, jotka yhdessä muiden menojen kanssa muodostavat yrityksen kulurakenteen. Yrityksen asiakaskohderyhmä on pääasiassa Porissa asuvat 20-40 -vuotiaat naispuoliset henkilöt, joihin se pitää yhteyttä enimmäkseen sosiaalisen median kautta. Tulot koostuvat pääasiassa yksityisasiakasmyynneistä, jotka ovat edellytys yrityksen menestymiseen.