Palkitsemisen kokemus osana työhyvinvointia: Case organisaatio X
Jarkko, Roosa (2020)
Jarkko, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004094879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004094879
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona organisaatiolle X. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat työntekijät kokevat työssään palkitsemisena. Tavoitteena oli saada tietoa, millaisia asioita työntekijät mieltävät palkitsemiseksi ja millaista palkitsemista arvostetaan organisaatiossa. Tulosten avulla organisaatio voi kehittää palkitsemisjärjestelmäänsä ja parantamaan työntekijöidensä työhyvinvointia.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Toimeksiantaja valitsi tutkimusjoukoksi kaksi palveluyksikköään, joissa työskenteli lähihoitajia, osastonsihteereitä, sairaanhoitajia ja tekstinkäsittelijöitä. Kyselylomakkeen linkki lähetettiin sähköpostitse kumpaankin palveluyksikköön. Vastauksia saatiin 96 kappaletta ja vastausprosentti oli 23 %. Vastauksia saatiin kaikista ammattiryhmistä.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan kaikenlaista palkitsemista tarvitaan ja kaikki palkitsemiskeinot ovat tärkeitä työhyvinvoinnin kannalta. Aineellinen palkitseminen koettiin aineetonta palkitsemista tärkeämpänä. Aineellisista palkitsemiskeinoista tärkeimpänä pidettiin palkkaa, johon vastaajat haluaisivat pystyä itse vaikuttamaan suoritus- ja osaamislisillä. Aineellisista palkitsemiskeinoista työhyvinvoinnin näkökulmasta tärkeimmäksi koettiin työajan järjestely ja työsuhteen pysyvyys. Vastaajien mielestä olisi tärkeää palkita hyvästä työotteesta ja ammatillisesta osaamisesta. Palkitseminen viestii työntekijöille, että heidän työtään arvostetaan ja ovat tasavertaisessa asemassa muihin ammattiryhmiin nähden.
Tämän opinnäytetyön pohjalta organisaatio pystyy kehittämään palkitsemisjärjestelmäänsä valittujen palveluyksiköiden osalta. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää muiden palveluyksiköiden osalta, millaista palkitsemista arvostetaan. Lisäksi voisi selvittää, miten esimiehet voisi kouluttaa palkitsemaan työntekijöitä ja miten palkitseminen saadaan näkymään konkreettisesti organisaatiossa. This Bachelor’s thesis was made for organization X. The purpose of this thesis was to solve what employees feel about being rewarded at work. The aim was to find out what employees perceive as rewards and what kind of rewards employees value in the organization. With these results, the organization can develop its reward system and improve the well-being of the employees.
This thesis was carried out as an electronic questionnaire survey. The client selected two service units to respond to the query. These service units consist; practical nurses, ward clerks, nurses and word processing operators. The link to the questionnaire was emailed to both service units. 96 responses were received, and the response rate was 23 %. Replies were received from all professional groups.
According to the results of the survey, all kinds of rewarding are needed, and all means of reward are important for well-being at work. Material reward is more important than immaterial reward. Of the material means of rewarding, the highest priority was given to the salary that the respondents would like to be able to influence themselves through performance and skill bonuses. The most important of immaterial rewarding methods was the organization of working time and the permanence of the employment relationship from the point of view of well-being at work. According to the respondents, it is important to reward good work attitude and professional skills. Rewarding conveys to employees that their work is valued and is on an equal footing with other occupational groups.
Based on this thesis, the organization will be able to develop its reward system for selected service units. Further research on other service units could find out what kind of rewarding is valued. In addition, it could be explored how supervisors could trained to reward employees and how the rewards can be incorporated into the organization’s operations.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Toimeksiantaja valitsi tutkimusjoukoksi kaksi palveluyksikköään, joissa työskenteli lähihoitajia, osastonsihteereitä, sairaanhoitajia ja tekstinkäsittelijöitä. Kyselylomakkeen linkki lähetettiin sähköpostitse kumpaankin palveluyksikköön. Vastauksia saatiin 96 kappaletta ja vastausprosentti oli 23 %. Vastauksia saatiin kaikista ammattiryhmistä.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan kaikenlaista palkitsemista tarvitaan ja kaikki palkitsemiskeinot ovat tärkeitä työhyvinvoinnin kannalta. Aineellinen palkitseminen koettiin aineetonta palkitsemista tärkeämpänä. Aineellisista palkitsemiskeinoista tärkeimpänä pidettiin palkkaa, johon vastaajat haluaisivat pystyä itse vaikuttamaan suoritus- ja osaamislisillä. Aineellisista palkitsemiskeinoista työhyvinvoinnin näkökulmasta tärkeimmäksi koettiin työajan järjestely ja työsuhteen pysyvyys. Vastaajien mielestä olisi tärkeää palkita hyvästä työotteesta ja ammatillisesta osaamisesta. Palkitseminen viestii työntekijöille, että heidän työtään arvostetaan ja ovat tasavertaisessa asemassa muihin ammattiryhmiin nähden.
Tämän opinnäytetyön pohjalta organisaatio pystyy kehittämään palkitsemisjärjestelmäänsä valittujen palveluyksiköiden osalta. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää muiden palveluyksiköiden osalta, millaista palkitsemista arvostetaan. Lisäksi voisi selvittää, miten esimiehet voisi kouluttaa palkitsemaan työntekijöitä ja miten palkitseminen saadaan näkymään konkreettisesti organisaatiossa.
This thesis was carried out as an electronic questionnaire survey. The client selected two service units to respond to the query. These service units consist; practical nurses, ward clerks, nurses and word processing operators. The link to the questionnaire was emailed to both service units. 96 responses were received, and the response rate was 23 %. Replies were received from all professional groups.
According to the results of the survey, all kinds of rewarding are needed, and all means of reward are important for well-being at work. Material reward is more important than immaterial reward. Of the material means of rewarding, the highest priority was given to the salary that the respondents would like to be able to influence themselves through performance and skill bonuses. The most important of immaterial rewarding methods was the organization of working time and the permanence of the employment relationship from the point of view of well-being at work. According to the respondents, it is important to reward good work attitude and professional skills. Rewarding conveys to employees that their work is valued and is on an equal footing with other occupational groups.
Based on this thesis, the organization will be able to develop its reward system for selected service units. Further research on other service units could find out what kind of rewarding is valued. In addition, it could be explored how supervisors could trained to reward employees and how the rewards can be incorporated into the organization’s operations.