Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työkirja lastenkodin työntekijöiden työhyvinvoinnin tukemiseen

Koivukangas, Tarja (2020)

Avaa tiedosto
Tarja Koivukangas.pdf (4.192Mt)
Lataukset: 


Koivukangas, Tarja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004145019
Tiivistelmä
Kehittämisprojekti toteutettiin eteläsuomalaisessa yksityisessä lasten- ja nuorten ympärivuorokautista hoitoa antavassa lastenkodissa. Lastenkotiin sijoitetaan huostaanotettuja, pitkäaikaista sijoitusta tarvitsevia, traumatisoituneita ja psyykkisesti oireilevia lapsia ja nuoria. Kehittämisprojekti toteutettiin alkuvuoden 2019 ja alku kevään 2020 välisenä aikana.

Kehittämisprojektin tavoitteena oli lisätä lastenkodin työntekijöiden työhyvinvointia sekä tukea työntekijöiden työhyvinvointia ja sen ylläpitämistä. Kehittämisprojektin tehtävänä oli selvittää, mitä työhyvinvointiin liittyviä asioita lastenkodin työntekijät pitävät tärkeinä ja merkittävinä. Lisäksi tuotettiin työhyvinvoinnin työkirja lastenkodin käyttöön.

Kehittämisprojektin tarve nousi lastenkodissa toteutetun yllättävän organisaatiomuutoksen myötä. Muutoksen tuoma epätietoisuus synnytti tarpeen huolehtia henkilökunnan työhyvinvoinnista niin arjessa kuin erityisesti haasteellisen tilanteen ja muutoksen aikana. Työhyvinvoinnin tukemiseen ei lastenkodissa ollut olemassa materiaalia. Materiaalin tarpeeseen vastaa kehittämisprojektin tuloksena syntynyt työhyvinvoinnin työkirja, jonka teemoja varten tehtiin työyhteisölle kysely heidän ajatuksistaan työhyvinvoinnista ja siitä mitä he pitävät tärkeinä työhyvinvointia ajatellen.

Kyselyn vastuksista esiin nousi työhyvinvoinnin monimuotoisuus, se miten ihmiset kokevat sen eri tavoin. Ei ole yksi selitteistä vastausta siihen, mitä työhyvinvointi on ja mitä se pitää sisällään. Vastaajasta riippuen vaihtelevat myös tekijät, joiden koetaan tukevan ja uhkaavan työhyvinvointia. Vastaajat myös pitävät eri asioita tärkeinä työhyvinvointia ajatellen. Tuloksista ei juurikaan nouse eroja kysyttäessä nimenomaan lastenkotityössä jaksamista tukevia ja heikentäviä asioita.

Kyselyn avulla saatujen vastausten perusteella työstettiin työkirja, joka toimii työyhteisössä työnhyvinvoinnista käytävän keskustelun tukena ja muistutuksena esimerkiksi työhyvinvointipäivässä tai kehityskeskusteluissa. Työkirjasta voidaan ottaa työyhteisössä käyttöön osiot, jotka milläkin hetkellä koetaan tarpeellisiksi.
 
The development project was carried out in a children's home providing round-the-clock care for children and adolescents in southern Finland. Children and adolescents of a children’s home are taken into custody, and they need long-term foster care because they are traumatized and have many problems. The development project was implemented between the beginning of 2019 and the beginning of spring 2020.

The aim of the development project was to increase the workers' well-being at work and to support their well-being at work and maintain it. The task of the development project was to find out what issues related to well-being at work were considered important and significant by the employees. In addition, a workbook on wellbeing at work is produced for children's home use.

The need for a development project arose as a result of the unexpected organizational change carried out in the children's home. Uncertainty about by the change created the need to take care of the staff's well-being in their everyday life, especially during the challenging situation and change. There was no material to support well-being at work in children’s home. This need is met by the workbook of well-being at work created as a result of the development project. For themes of workbook, members of the work community were asked to complete a survey of their thoughts on well-being at work and what they considered important for well-being at work .

The responses of the survey revealed the diversity of well-being at work and how people experience it differently. There is not one explanatory answer to what well-being at work is and what it contains. Depending on the respondents, factors that are perceived to support and threaten well-being at work vary. The respondents also consider various issues important in terms of well-being at work. There are hardly any differences in the results when asked specifically for things that support and weaken their ability to work in children's homes.

Based on the responses received by the survey, a workbook was produced which serves as a support and reminder for discussion on well-being at work in the workplace. it can be used for example in the work community’s well-being day or on development discussions. Sections of the it can be used in the work community at any time, if there are things in wellbeing that are needing attention.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste