Sosiaalinen isännöinti : Sosiaalisen isännöinnin merkityksiä Asu Ite -hankkeen asiakkaille
Kinnunen, Aino; Kuisti, Jenni (2011)
Kinnunen, Aino
Kuisti, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091513071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091513071
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoite on tuottaa tietoa sosiaalisesta isännöinnistä. Tarkoituksemme on koota yhteen olemassa olevaa tietoa sosiaalisesta isännöinnistä ja sen viitekehyksestä. Opinnäytetyömme on laadulliseen tutkimusotteeseen perustuva ja tehty haastattelemalla neljää Jyväskylän sosiaalisen isännöinnin Asu Ite –hankkeen asiakasta sosiaalisen isännöinnin merkityksestä ja asiakkuuden kulusta. Opinnäytetyömme on osa Asu Ite -hankkeen arviointia. Opinnäytetyössämme pyrimme vastaamaan kysymyksiin ”mitä on sosiaalinen isännöinti?” ja ”mitä merkityksiä sosiaalisella isännöinnillä on Asu Ite –hankkeen asiakkaille?”.
Opinnäytetyö ja siihen liittyvä tutkimus toteutettiin marraskuun 2010 ja heinäkuu 2011 välisenä aikana. Puolistrukturoidut teemahaastattelut opinnäytetyötä varten toteutettiin keväällä 2011, haastattelut litteroitiin ja haastattelun tulokset analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia. Haastateltavamme olivat miehiä ja naisia, yksi haastateltavista kuului vähemmistöryhmään ja kaksi haastatelluista olivat olleet pitkäaikaisasunnottomia ennen sosiaalista isännöintiä.
Sosiaalinen isännöinti hahmottuu työssämme korjaavaksi, yksilön asumisen ongelmia ehkäiseväksi palveluohjaukselliseksi työksi. Asu Ite –hankkeen sosiaalisella isännöinnillä on paljon yhtymäkohtia asumisneuvonnan periaatteiden kanssa. Asiakkaiden kokemukset sosiaalisesta isännöinnistä ovat myönteisiä. Sosiaalinen isännöinti on tarjonnut yksilöllistä ja asiakkaan tarpeisiin perustuvaa tukea ja neuvontaa. Sosiaalinen isännöinti on turvannut asumista ja edistänyt asiakkaiden itsenäisyyttä. Sosiaalisen isännöinnin prosessin tavoitteellisuus ja hyvä yhteistyö asiakkuutta tukevien palveluiden kanssa nousevat asiakkaiden kannalta tärkeiksi opinnäytetyömme valossa.
Opinnäytetyö ja siihen liittyvä tutkimus toteutettiin marraskuun 2010 ja heinäkuu 2011 välisenä aikana. Puolistrukturoidut teemahaastattelut opinnäytetyötä varten toteutettiin keväällä 2011, haastattelut litteroitiin ja haastattelun tulokset analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia. Haastateltavamme olivat miehiä ja naisia, yksi haastateltavista kuului vähemmistöryhmään ja kaksi haastatelluista olivat olleet pitkäaikaisasunnottomia ennen sosiaalista isännöintiä.
Sosiaalinen isännöinti hahmottuu työssämme korjaavaksi, yksilön asumisen ongelmia ehkäiseväksi palveluohjaukselliseksi työksi. Asu Ite –hankkeen sosiaalisella isännöinnillä on paljon yhtymäkohtia asumisneuvonnan periaatteiden kanssa. Asiakkaiden kokemukset sosiaalisesta isännöinnistä ovat myönteisiä. Sosiaalinen isännöinti on tarjonnut yksilöllistä ja asiakkaan tarpeisiin perustuvaa tukea ja neuvontaa. Sosiaalinen isännöinti on turvannut asumista ja edistänyt asiakkaiden itsenäisyyttä. Sosiaalisen isännöinnin prosessin tavoitteellisuus ja hyvä yhteistyö asiakkuutta tukevien palveluiden kanssa nousevat asiakkaiden kannalta tärkeiksi opinnäytetyömme valossa.