Soittajasta sovittajaksi
Veikkola, Laura (2020)
Veikkola, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004215550
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kertoo sovitusproduktiosta Jokilaaksojen musiikkiopisto ky:n oppilasorkesterille ja pienelle kansanmusiikkiyhtyeelle. Tekijä tarvitsee tulevassa työssään oppilaslähtöisyyttä ja hän kokee sovittamisen olevan välttämätön taito, jonka vuoksi produktio on suunnattu musiikkiopiston oppilaille. Opinnäytetyössä tekijän tavoitteena oli oppia sovittamaan edellä mainituille kokoonpanoille ja koota sovitusten tärkeimmät teoreettiset tiedot yhteen.
Opinnäytetyön pääpaino on sovituksissa. Tekijä kirjoitti partituuria MuseScore-nuottikirjoitusohjelmalla pääasiassa itsenäisesti, mutta hän sai myös ohjausta säveltäjä Sanna Ahvenjärveltä. Ohjaustunteja oli produktion aikana useita. Sovitusten valmistuttua järjestettiin harjoitukset orkesterin ja yhtyeen kanssa. Tekijä oli harjoituksissa pianisti ja hän kirjoitti muistiinpanoja, joiden pohjalta sovituksia jatkotyöstettiin. COVID-19-viruksen vuoksi äänitykset jouduttiin perumaan, minkä vuoksi tekijä käsitteli MuseScoren audiotiedostoa mahdollisimman realistisen kuuloiseksi arviointia varten.
Sovitusten lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota oppilaille mahdollisuus tutustua heille mahdollisesti uusiin musiikkityyleihin ja osallistua erilaiseen produktioon. Opinnäytetyön myötä tekijä on saanut paljon sekä teoreettista, että konkreettista tietoa sovittamisesta. Tekijä oppi myös sovituslupien hankkimisesta ja niiden vaikutuksesta tuleviin esiintymisiin. Produktion vetovastuussa oleminen oli tekijälle uusi ja inspiroiva kokemus.
Opinnäytetyön pääpaino on sovituksissa. Tekijä kirjoitti partituuria MuseScore-nuottikirjoitusohjelmalla pääasiassa itsenäisesti, mutta hän sai myös ohjausta säveltäjä Sanna Ahvenjärveltä. Ohjaustunteja oli produktion aikana useita. Sovitusten valmistuttua järjestettiin harjoitukset orkesterin ja yhtyeen kanssa. Tekijä oli harjoituksissa pianisti ja hän kirjoitti muistiinpanoja, joiden pohjalta sovituksia jatkotyöstettiin. COVID-19-viruksen vuoksi äänitykset jouduttiin perumaan, minkä vuoksi tekijä käsitteli MuseScoren audiotiedostoa mahdollisimman realistisen kuuloiseksi arviointia varten.
Sovitusten lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota oppilaille mahdollisuus tutustua heille mahdollisesti uusiin musiikkityyleihin ja osallistua erilaiseen produktioon. Opinnäytetyön myötä tekijä on saanut paljon sekä teoreettista, että konkreettista tietoa sovittamisesta. Tekijä oppi myös sovituslupien hankkimisesta ja niiden vaikutuksesta tuleviin esiintymisiin. Produktion vetovastuussa oleminen oli tekijälle uusi ja inspiroiva kokemus.