Timanttisten asiakastyytyväisyysanalyysi digimarkkinointiin
Vallenius, Mia (2020)
Vallenius, Mia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225586
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Timanttiset-organisaatiolle, toimeksiantajan tarpeesta ja opinnäytetyön tekijän omasta kiinnostuksesta digimarkkinointiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää digimarkkinointia ja lisätä ja sitouttaa asiakkaita. Tarkoituksena oli saada arvokasta tietoa digimarkkinoinnista ja luoda organisaatiolle kehitysideoita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin asiakaskyselyä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja luotiin asiakaskysely. Tämän asiakaskyselyn avulla pyrittiin selvittämään kuluttajien ostokäyttäytymistä ja toivesisältöjä kello- ja korualan sisältömarkkinointiin. Asiakaskyselyyn saatiin vastauksia 603 henkilöltä aikaväliltä 31.5. - 21.6.2019.
Asiakaskyselyn tuloksista selvisi, että kuluttajat asioivat pääasiassa kivijalkamyymälässä ja ostot ovat todennäköisimmin harkittuja ja hintavertailtuja etukäteen. Kuluttajien ostopäätökseen vaikuttavat tutkimuksen perusteella eniten tarve, hinta ja asiakaspalvelun laatu. Sisältötoiveina kello- ja korualalle nousi tutkimuksessa kanta-asiakasedut ja alennukset, lahjaideat eri juhlatilaisuuksiin ja korujen hoito-ohjeet. Lisäsisältöä ei kokenut tarpeelliseksi n. 6 % vastaajista, joten tutkimuksen perusteella lisäsisällöllä on suuri tarve asiakaskunnan keskuudessa, ja sisältömarkkinoilla organisaatio pystyy erottumaan joukosta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja luotiin asiakaskysely. Tämän asiakaskyselyn avulla pyrittiin selvittämään kuluttajien ostokäyttäytymistä ja toivesisältöjä kello- ja korualan sisältömarkkinointiin. Asiakaskyselyyn saatiin vastauksia 603 henkilöltä aikaväliltä 31.5. - 21.6.2019.
Asiakaskyselyn tuloksista selvisi, että kuluttajat asioivat pääasiassa kivijalkamyymälässä ja ostot ovat todennäköisimmin harkittuja ja hintavertailtuja etukäteen. Kuluttajien ostopäätökseen vaikuttavat tutkimuksen perusteella eniten tarve, hinta ja asiakaspalvelun laatu. Sisältötoiveina kello- ja korualalle nousi tutkimuksessa kanta-asiakasedut ja alennukset, lahjaideat eri juhlatilaisuuksiin ja korujen hoito-ohjeet. Lisäsisältöä ei kokenut tarpeelliseksi n. 6 % vastaajista, joten tutkimuksen perusteella lisäsisällöllä on suuri tarve asiakaskunnan keskuudessa, ja sisältömarkkinoilla organisaatio pystyy erottumaan joukosta.