Rauman kaupungin kotihoidon moniammatillisen yhteistyön kehittäminen
Suominen, Johanna (2020)
Suominen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225603
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistehtävän tarkoitus on kehittää Rauman kaupungin kotihoidon moniammatillista yhteistyötä. Tavoitteena on sujuvoittaa tiedonkulkua kotihoidon asiakkaan terveydentilasta eri ammattilaisten välillä. Kehittämistehtävällä on tuotos, jolla yhteistyö voisi sujua paremmin. Tuotos on väline, josta löytyvät asiakkaan perustiedot ja terveydentilasta tärkeimmät tiedot lyhyesti ja helposti. Tuotoksella on tarkoitus lisätä asiakas- ja potilasturvallisuutta.
Työn kehys muodostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja teoreettisista käsitteistä erityisesti sosiaali- ja terveydenhoitoalan näkökulmasta. Viitekehys rakentuu käsitteistä kotihoito, ensihoitopalvelu, moniammatillinen yhteistyö, tiedonkulku, raportointi, asiakas- ja potilasturvallisuus, kollegiaalisuus sekä palaute.
Tutkimuksellinen kehittämistehtävä on tehty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimus aineisto kerättiin heinä-elokuun 2019 aikana kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomake sisälsi strukturoituja kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 18 Rauman kaupungin kotihoidon työntekijää. Vastausprosentiksi saatiin 54 %.
Yhteistyön kehittämisen menetelmiksi nousi erityisesti neljä asiaa: työntekijöiden välinen kunnioitus, työntekijöiden välinen tasavertaisuus, työntekijöiden kuunteleminen sekä työntekijöiden väliset yhteiset palaverit ja tutustumiskäynnit. Tutkimuksen mukaan kehittämistehtävän tuotokselle on tarvetta. Tuotos sujuvoittaisi tiedonkulkua sekä parantaisi potilas- ja asiakasturvallisuutta. The object of this thesis was to develop improving of the multiprofessional cooperation of home care in the city of Rauma. The aim of this thesis was also to improve the data tranmission between different health care professionals. The aim was to develope a tool for improving this cooperation. With the help of this tool, it will be possible to find patients’ basic data and the main health data shortly and easily. This tool will increase the security of patients and clients.
The frame of this thesis consist of the theoretical framework and theoretical concepts especially in the field of health care and social services. The framework consist of the following concepts: home care, emergency care, multiprofessional cooperation, data transmission, reporting, patient and customer security, collegiality and feedback.
The data of this thesis is quantitative. The data was compiled during July and August of 2019 via a questionnaire. The questionnaire had both structured and open questions. 18 home care nurses from Rauma answered the questionnaire. The response rate was 54 %.
There were especially four matters in this study that stood out considering the improving the cooperation: respect between the employees, equality between the employees, discussions with the employees and shared meetings and tours with employees. According to this study there is a need for a tool for improving cooperation. The tool would improve better the data transmission and improve the patient and customer security.
Työn kehys muodostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja teoreettisista käsitteistä erityisesti sosiaali- ja terveydenhoitoalan näkökulmasta. Viitekehys rakentuu käsitteistä kotihoito, ensihoitopalvelu, moniammatillinen yhteistyö, tiedonkulku, raportointi, asiakas- ja potilasturvallisuus, kollegiaalisuus sekä palaute.
Tutkimuksellinen kehittämistehtävä on tehty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimus aineisto kerättiin heinä-elokuun 2019 aikana kyselylomakkeiden avulla. Kyselylomake sisälsi strukturoituja kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 18 Rauman kaupungin kotihoidon työntekijää. Vastausprosentiksi saatiin 54 %.
Yhteistyön kehittämisen menetelmiksi nousi erityisesti neljä asiaa: työntekijöiden välinen kunnioitus, työntekijöiden välinen tasavertaisuus, työntekijöiden kuunteleminen sekä työntekijöiden väliset yhteiset palaverit ja tutustumiskäynnit. Tutkimuksen mukaan kehittämistehtävän tuotokselle on tarvetta. Tuotos sujuvoittaisi tiedonkulkua sekä parantaisi potilas- ja asiakasturvallisuutta.
The frame of this thesis consist of the theoretical framework and theoretical concepts especially in the field of health care and social services. The framework consist of the following concepts: home care, emergency care, multiprofessional cooperation, data transmission, reporting, patient and customer security, collegiality and feedback.
The data of this thesis is quantitative. The data was compiled during July and August of 2019 via a questionnaire. The questionnaire had both structured and open questions. 18 home care nurses from Rauma answered the questionnaire. The response rate was 54 %.
There were especially four matters in this study that stood out considering the improving the cooperation: respect between the employees, equality between the employees, discussions with the employees and shared meetings and tours with employees. According to this study there is a need for a tool for improving cooperation. The tool would improve better the data transmission and improve the patient and customer security.