Seksuaalikasvatusta Kenian Kisumussa -projekti
Tiala, Sarita; Skytte, Ada (2020)
Tiala, Sarita
Skytte, Ada
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225615
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin projektimuotoisena opinnäytetyönä. Työn tilaajana oli Centria-ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan tiimi. Projektiopinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Terve Afrikka -kehitysyhteistyö ry:n sekä Masenon yliopiston kanssa. Projektiopinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tyttöjen ja naisten tietoisuutta seksuaalisuudesta Kenian Kisumussa. Projektiopinnäytetyö koostui kolmesta interventiosta kansainvälisen vaihdon aikana helmi-toukokuussa 2019 sekä kirjallisesta opinnäytetyöstä.
Projektimuotoisen opinnäytetyön interventioita toteutettiin Nyaimbon koulussa, Orongon kylässä sekä Masenon yliopistossa sairaanhoitajaopiskelijoille. Nyaimbon koulussa sekä Orongon kylässä interventiot toteutettiin oppituntimuotoisena seksuaalikasvatustunteina, jotka olivat vain tytöille. Oppitunneilla hyödynnettiin reflektoivaa oppimista, jossa haluttiin antaa nuorille mahdollisuuksia kysyä ja tuoda omia mielipiteitään esille. Masenon yliopistossa sairaanhoitajaopiskelijoille toteutetussa interventiossa käsiteltiin seksuaalikasvatusta ammattilaisten näkökulmasta; lisäksi sairaanhoitajaopiskelijat vastasivat kyselylomakkeeseen, jossa kysyttiin vastaajien seksuaalikasvatukseen vaikuttaneita tekijöitä.
Opinnäytetyöprojektin interventioissa hyödynnettiin sosionomin osaamista ja tietoperustaa seksuaalikasvatuksesta ja -terveydestä. Suomalaiselta Vuokkoset-nimiseltä kuukautissuojayritykseltä saaduista kuukautissiteistä sekä kuukuppeja valmistavalta Lunettelta saaduista oppimateriaaleista ja mallikuukupeista saatiin apua interventioiden organisoimisessa.
Projektin avulla lisättiin Orongon kylän nuorten tyttöjen ja naisten seksuaalitietämystä ja edistettiin heidän seksuaalioikeuksiensa toteutumista. Yliopistoyhteistyön myötä vastuullistettiin yliopisto-opiskelijoita seksuaalikasvatuksen edistämisessä. Interventioita toteuttaessa opittiin monikulttuurista näkemystä ja tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta edistäviä tekijöitä.
Projektimuotoisen opinnäytetyön interventioita toteutettiin Nyaimbon koulussa, Orongon kylässä sekä Masenon yliopistossa sairaanhoitajaopiskelijoille. Nyaimbon koulussa sekä Orongon kylässä interventiot toteutettiin oppituntimuotoisena seksuaalikasvatustunteina, jotka olivat vain tytöille. Oppitunneilla hyödynnettiin reflektoivaa oppimista, jossa haluttiin antaa nuorille mahdollisuuksia kysyä ja tuoda omia mielipiteitään esille. Masenon yliopistossa sairaanhoitajaopiskelijoille toteutetussa interventiossa käsiteltiin seksuaalikasvatusta ammattilaisten näkökulmasta; lisäksi sairaanhoitajaopiskelijat vastasivat kyselylomakkeeseen, jossa kysyttiin vastaajien seksuaalikasvatukseen vaikuttaneita tekijöitä.
Opinnäytetyöprojektin interventioissa hyödynnettiin sosionomin osaamista ja tietoperustaa seksuaalikasvatuksesta ja -terveydestä. Suomalaiselta Vuokkoset-nimiseltä kuukautissuojayritykseltä saaduista kuukautissiteistä sekä kuukuppeja valmistavalta Lunettelta saaduista oppimateriaaleista ja mallikuukupeista saatiin apua interventioiden organisoimisessa.
Projektin avulla lisättiin Orongon kylän nuorten tyttöjen ja naisten seksuaalitietämystä ja edistettiin heidän seksuaalioikeuksiensa toteutumista. Yliopistoyhteistyön myötä vastuullistettiin yliopisto-opiskelijoita seksuaalikasvatuksen edistämisessä. Interventioita toteuttaessa opittiin monikulttuurista näkemystä ja tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta edistäviä tekijöitä.