Ilmastonmuutos ja hiilijalanjälki -verkkokurssin suunnittelu : Verkkokurssin suunnittelu Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän maatalouden opiskelijoille
Erkkilä, Emma (2020)
Erkkilä, Emma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004225621
Tiivistelmä
Maatalousyrittäjän on kyettävä selviytymään muuttuvassa toimintaympäristössä, johon myös ilmastonmuutos vaikuttaa. Suomessa ilmastonmuutoksen seuraukset näkyvät mm. kasvukauden pidentymisenä, sään ääri-ilmiöiden, tautien, tuholaisten ja vieras- sekä tulokaslajien lisääntymisenä. Tukipolitiikka ja markkinat ohjailevat maataloutta, ja sitä kautta voidaan asettaa lisää vaatimuksia, joilla ilmastonmuutosta torjutaan. Ilmastonmuutoksesta seuraavat haasteet ovat suuria, mutta maataloudesta löytyy monenlaisia mahdollisuuksia. Maatalousyrittäjä ei voi sivuuttaa ilmastonmuutosta pärjätäkseen tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ideoida, toteuttaa ja testata ilmastoaiheinen verkkokurssi. Kurssilla selvitetään maatalouden perustutkinnon opiskelijoille ilmastonmuutoksen syyt ja seuraukset, hiilen kierto maataloudessa, hiilijalanjäljen laskeminen ja hiilensidonnan menetelmät ja mahdollisuudet maataloudessa. Kurssi rakennettiin niin, että se voidaan suorittaa kokonaan verkossa. Kurssin testaamiseksi joukko maatalouden perustutkinnon opiskelijoita suoritti verkkokurssin alkuvuodesta 2020.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin sähköistä kyselyä. Kyselytutkimuksen perusteella saatiin tietoa kurssin toimivuudesta ja opiskelijoiden asenteista ilmastonmuutosta kohtaan. Kurssille osallistuvat opiskelijat vastasivat kyselyyn ennen verkkokurssin aloittamista, sekä sen jälkeen. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella kurssin osia pystyttiin parantamaan ja tuloksista nähtiin opiskelijoiden asenteissa muutoksia. Kokonaisuutena opiskelijat kokivat verkkokurssin olevan hyödyllinen. Agricultural entrepreneurs have to be able to survive in a changing working environment, in which the climate change has a great impact. In Finland the effects of the climate change can be seen in a prolonged growing season, and in the growth of extreme weather phenomena, diseases, pests, and invasive and alien species. The subsidy policy and the markets guide our agriculture, and based on that we can place more demands whereby the climate change can be controlled. The challenges created by the climate change are huge, but there are many opportunities in agriculture. Agricultural entrepreneurs can not disregard the climate change if they want to manage in the future.
The purpose of this thesis was to compose, execute and test a climate themed online course. During the course the students of agricultural basic qualification are informed of the reasons for the climate change, the carbon cycle within agriculture, how to calculate the carbon footprint, and methods and opportunities for carbon cultivation in agriculture. The course was built so that it is available fully online. To test the course a group of agricultural basic qualification students completed the online course in the beginning of 2020.
In this thesis the method of research was an online questionnaire. Through the questionnaire information was gathered about the effectiveness of the course and the students´ attitudes towards the climate change. The students who attended the online course answered the questionnaire before starting the course and after completing it. Based on the results of the questionnaire, some parts of the online course were improved and there were signs of change in the attitudes of the students. As a whole, the students experienced the online course helpful.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ideoida, toteuttaa ja testata ilmastoaiheinen verkkokurssi. Kurssilla selvitetään maatalouden perustutkinnon opiskelijoille ilmastonmuutoksen syyt ja seuraukset, hiilen kierto maataloudessa, hiilijalanjäljen laskeminen ja hiilensidonnan menetelmät ja mahdollisuudet maataloudessa. Kurssi rakennettiin niin, että se voidaan suorittaa kokonaan verkossa. Kurssin testaamiseksi joukko maatalouden perustutkinnon opiskelijoita suoritti verkkokurssin alkuvuodesta 2020.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin sähköistä kyselyä. Kyselytutkimuksen perusteella saatiin tietoa kurssin toimivuudesta ja opiskelijoiden asenteista ilmastonmuutosta kohtaan. Kurssille osallistuvat opiskelijat vastasivat kyselyyn ennen verkkokurssin aloittamista, sekä sen jälkeen. Kyselytutkimuksen tulosten perusteella kurssin osia pystyttiin parantamaan ja tuloksista nähtiin opiskelijoiden asenteissa muutoksia. Kokonaisuutena opiskelijat kokivat verkkokurssin olevan hyödyllinen.
The purpose of this thesis was to compose, execute and test a climate themed online course. During the course the students of agricultural basic qualification are informed of the reasons for the climate change, the carbon cycle within agriculture, how to calculate the carbon footprint, and methods and opportunities for carbon cultivation in agriculture. The course was built so that it is available fully online. To test the course a group of agricultural basic qualification students completed the online course in the beginning of 2020.
In this thesis the method of research was an online questionnaire. Through the questionnaire information was gathered about the effectiveness of the course and the students´ attitudes towards the climate change. The students who attended the online course answered the questionnaire before starting the course and after completing it. Based on the results of the questionnaire, some parts of the online course were improved and there were signs of change in the attitudes of the students. As a whole, the students experienced the online course helpful.