Viranomaisverkon sekä VIRVE-päätelaitteen perehdytys Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueella:Sähköinen perehdytys Kuopion yliopistollisen sairaalan Moodleen
Vehomäki, Ilari; Rovio, Ville; Kumpulainen, Ninja (2020)
Vehomäki, Ilari
Rovio, Ville
Kumpulainen, Ninja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235715
Tiivistelmä
Viranomaisverkko eli VIRVE on tärkein yhteistyön työkalu sekä viestintäväline Suomessa viranomaisten välisessä viestinnässä. Onnistunut viestintä lisää huomattavasti toimijoiden tehokkuutta, turvallisuutta ja vähentää tilannepaikalla olevaa viestinnän sekasortoa. Sairaanhoitopiireillä on käytössä alueelliset viestiliikenneohjeet, joista käy ilmi ohjeistus VIRVE:n käyttöön. Viestiliikenneohjeista huolimatta VIRVE:n ja VIRVE-päätelaitteen käyttö on ollut käyttäjästä riippuvaista ja käytännössä perehdytys on tapahtunut työyhteisöjen sisällä työn ohessa.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä yhteistyössä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueen ensihoitokeskuksen kanssa. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella viranomaisverkosta ja VIRVE-päätelaitteesta selkeä ja yhtenäinen sähköinen perehdytys, joka tulisi olemaan osana Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueen ensihoitopalveluiden työntekijöiden perehdytystä. Työn tavoitteena oli yhtenäistää toimintamalleja ja VIRVE-osaamista Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueella.
Perehdytyskokonaisuudesta luotiin kurssi sähköiseen oppimisympäristöön Moodleen, jonne lisättiin erillisiä kom-ponentteja, kuten ohjeistus VIRVE-päätelaitteen teknisistä ominaisuuksista. Perehdytysmateriaalin lisäksi kurssiin liitettiin osaamisen arviointi, jonka avulla perehtyjä pystyy arvioimaan omaa oppimistaan. Verkkokurssin suoritettu-aan yksittäinen työntekijä osaa sujuvasti käyttää sekä VIRVE verkkoa, että VIRVE-päätelaitetta päivittäistoiminnois-sa, että poikkeusoloissa.
Tekemämme perehdytysmateriaali pohjautuu kokonaisuudessaan Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueen viestilii-kenneohjeeseen. VIRVE:n perehdytys käsittää sekä viranomaisverkon viestiliikenteen sekä VIRVE-päätelaitteen oikeaoppisen käytön. Laadukas perehdyttäminen on avainasemassa, kun halutaan toiminnan olevan samanlaista kaikilla työntekijöillä. Sähköinen perehdytys antaa suurelta osin vastuun oppimisesta itse perehtyjälle, mutta antaa samalla mahdollisuuden perehtyä missä ja milloin tahansa niin usein kuin perehtyjä itse kokee tarpeelliseksi. Onnis-tunut verkkokurssi tukee tulevien ammattilaisten ammattitaitoa ja VIRVE viestinnän oppimista tulevaisuudessakin. Sähköinen perehdytysmateriaali mahdollistaa päivityksen nopeasti ja helposti niin vaatiessa. Communication network VIRVE is the most important cooperation and messaging tool for communication between authorities in Finland. Successful communication considerably increases the personnel's effectiveness and safety, as well as decreases chaos on the scene and miscommunication. Health care districts have regional communication guidelines that give directions on how to use VIRVE. Despite the communication guidelines the usage of VIRVE and the VIRVE terminal has been dependent on the user and orientation with the VIRVE network has happened in the working communities alongside work.
This thesis was done as development work in cooperation with the first aid center of northern Savonia health care district. The purpose of the development work was to design a clear and consistent electronic orientation program of the authority network and the VIRVE terminal. The program would be a part of the orientation of first aid employees in the health care district. The goal of this thesis was to unify procedures and VIRVE know-how in the northern Savonia health care district.
The orientation program was recreated as a course in the electronic learning environment Moodle, where several components were added, such as instructions on the technical characteristics of the VIRVE terminal. In addition to the orientation materials, the course included a competence evaluation that helps to evaluate learning while orientating oneself. After completing the online course, an individual employee will be able to use both the VIRVE network and the VIRVE terminal in their day-to-day operations as well as in exceptional circumstances.
The orientation material we have produced is based on its entirety in the communication guidelines of the northern Savonia health care district. Quality orientation is key position when all employees are wanted to operate similarly. Electronic orientation renders the responsibility of learning largely to the employee, but it also gives the opportunity to orient with the network wherever and whenever, as many times as deemed necessary. Orientation in VIRVE includes both communication in the public authority network as well as the orthodox use of the VIRVE terminal. A successful online course supports professionals' expertise and learning in VIRVE communications in the future as well. Furthermore, electronic orientation materials enable quick and easy updating when necessary.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä yhteistyössä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueen ensihoitokeskuksen kanssa. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella viranomaisverkosta ja VIRVE-päätelaitteesta selkeä ja yhtenäinen sähköinen perehdytys, joka tulisi olemaan osana Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueen ensihoitopalveluiden työntekijöiden perehdytystä. Työn tavoitteena oli yhtenäistää toimintamalleja ja VIRVE-osaamista Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueella.
Perehdytyskokonaisuudesta luotiin kurssi sähköiseen oppimisympäristöön Moodleen, jonne lisättiin erillisiä kom-ponentteja, kuten ohjeistus VIRVE-päätelaitteen teknisistä ominaisuuksista. Perehdytysmateriaalin lisäksi kurssiin liitettiin osaamisen arviointi, jonka avulla perehtyjä pystyy arvioimaan omaa oppimistaan. Verkkokurssin suoritettu-aan yksittäinen työntekijä osaa sujuvasti käyttää sekä VIRVE verkkoa, että VIRVE-päätelaitetta päivittäistoiminnois-sa, että poikkeusoloissa.
Tekemämme perehdytysmateriaali pohjautuu kokonaisuudessaan Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin alueen viestilii-kenneohjeeseen. VIRVE:n perehdytys käsittää sekä viranomaisverkon viestiliikenteen sekä VIRVE-päätelaitteen oikeaoppisen käytön. Laadukas perehdyttäminen on avainasemassa, kun halutaan toiminnan olevan samanlaista kaikilla työntekijöillä. Sähköinen perehdytys antaa suurelta osin vastuun oppimisesta itse perehtyjälle, mutta antaa samalla mahdollisuuden perehtyä missä ja milloin tahansa niin usein kuin perehtyjä itse kokee tarpeelliseksi. Onnis-tunut verkkokurssi tukee tulevien ammattilaisten ammattitaitoa ja VIRVE viestinnän oppimista tulevaisuudessakin. Sähköinen perehdytysmateriaali mahdollistaa päivityksen nopeasti ja helposti niin vaatiessa.
This thesis was done as development work in cooperation with the first aid center of northern Savonia health care district. The purpose of the development work was to design a clear and consistent electronic orientation program of the authority network and the VIRVE terminal. The program would be a part of the orientation of first aid employees in the health care district. The goal of this thesis was to unify procedures and VIRVE know-how in the northern Savonia health care district.
The orientation program was recreated as a course in the electronic learning environment Moodle, where several components were added, such as instructions on the technical characteristics of the VIRVE terminal. In addition to the orientation materials, the course included a competence evaluation that helps to evaluate learning while orientating oneself. After completing the online course, an individual employee will be able to use both the VIRVE network and the VIRVE terminal in their day-to-day operations as well as in exceptional circumstances.
The orientation material we have produced is based on its entirety in the communication guidelines of the northern Savonia health care district. Quality orientation is key position when all employees are wanted to operate similarly. Electronic orientation renders the responsibility of learning largely to the employee, but it also gives the opportunity to orient with the network wherever and whenever, as many times as deemed necessary. Orientation in VIRVE includes both communication in the public authority network as well as the orthodox use of the VIRVE terminal. A successful online course supports professionals' expertise and learning in VIRVE communications in the future as well. Furthermore, electronic orientation materials enable quick and easy updating when necessary.