"Mitä ees tein Jodelissa ennen ku BB alko" : Big Brotherin fanitus Jodel-sovelluksessa
Valtonen, Siru (2020)
Valtonen, Siru
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235766
Tiivistelmä
Fanittamisella tarkoitetaan sosiokulttuurista ilmiötä, joka on mainittu ensimmäisen kerran 1600-luvun loppupuolella. Historiantutkimusten mukaan fani-sanalla viitattiin kiihkouskovaisiin ihmisiin, mutta ajan kuluessa termi on laventunut tarkoittamaan kiinnostusta melkeinpä mitä tahansa asiaa, ihmistä tai ajanvietettä kohtaan.
Yhä useampi nuori viettää enemmän aikaa verkossa ja Web 2.0 yleistymisen myötä sosiaalisen median käytöstä on tullut jokapäiväinen tapa, osa tavallista arkea. Nuoret eivät erittele elämäänsä online- ja offline-tilaan vaan yhdistelevät tosielämää ja sosiaalista mediaa jouhevasti keskenään. Erilaisten sosiaalisen median alustojen kehittymisen myötä myös televisio-ohjelmia voidaan katsoa tänä päivänä kollektiivisesti verkon välityksellä ja niistä keskustellaan reaaliaikaisesti.
Tämä tutkimus perustuu netnografiseen havainnointimenetelmään, jossa tutkimuksen kohdetta havainnoitiin verkossa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Helsingin alueella sijaitsevat 18–29-vuotiaat hyperlokaalin Jodel-sovelluksen käyttäjät @bigbrother-kanavalla. Tutkimuksen ajankohta sijoittui pääosin tositelevisio-ohjelma Big Brother 2019 -kauden esittämisen aikaan. Jodel on saksalainen sosiaalisen median sovellus, jonka käyttö on ilmaista. Sen käyttö perustuu paikallisuuteen ja käyttäjän anonymiteettiin. Käyttäjä voi liittyä eriteemaisille kanaville ja räätälöidä näin Jodel-kokemustaan omiin mieltymyksiinsä mahdollisimman sopivaksi.
Tutkimuksesta selviää, kuinka anonyymiuteen perustuvassa sovelluksessa yhteisö muodostuu ja millä tavoin yhteisöllisyys välittyy käyttäjien lähettämissä viesteissä sekä keskustelunaloituksissa. Yhteisöllisyys perustuu niin sanottuun löyhään yhteisöllisyyteen, jossa kanavalle liittyneet käyttäjät kokevat kuuluvansa yhteisöön, mutta eivät välttämättä tuo faniuttaan ilmi muilla tavoin, kuten esimerkiksi pukeutumalla tietynlaisesti, jakamalla samanlaista ideologiaa tai tuomalla fanitustaan muissa yhteisöissä ilmi.
Yhä useampi nuori viettää enemmän aikaa verkossa ja Web 2.0 yleistymisen myötä sosiaalisen median käytöstä on tullut jokapäiväinen tapa, osa tavallista arkea. Nuoret eivät erittele elämäänsä online- ja offline-tilaan vaan yhdistelevät tosielämää ja sosiaalista mediaa jouhevasti keskenään. Erilaisten sosiaalisen median alustojen kehittymisen myötä myös televisio-ohjelmia voidaan katsoa tänä päivänä kollektiivisesti verkon välityksellä ja niistä keskustellaan reaaliaikaisesti.
Tämä tutkimus perustuu netnografiseen havainnointimenetelmään, jossa tutkimuksen kohdetta havainnoitiin verkossa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Helsingin alueella sijaitsevat 18–29-vuotiaat hyperlokaalin Jodel-sovelluksen käyttäjät @bigbrother-kanavalla. Tutkimuksen ajankohta sijoittui pääosin tositelevisio-ohjelma Big Brother 2019 -kauden esittämisen aikaan. Jodel on saksalainen sosiaalisen median sovellus, jonka käyttö on ilmaista. Sen käyttö perustuu paikallisuuteen ja käyttäjän anonymiteettiin. Käyttäjä voi liittyä eriteemaisille kanaville ja räätälöidä näin Jodel-kokemustaan omiin mieltymyksiinsä mahdollisimman sopivaksi.
Tutkimuksesta selviää, kuinka anonyymiuteen perustuvassa sovelluksessa yhteisö muodostuu ja millä tavoin yhteisöllisyys välittyy käyttäjien lähettämissä viesteissä sekä keskustelunaloituksissa. Yhteisöllisyys perustuu niin sanottuun löyhään yhteisöllisyyteen, jossa kanavalle liittyneet käyttäjät kokevat kuuluvansa yhteisöön, mutta eivät välttämättä tuo faniuttaan ilmi muilla tavoin, kuten esimerkiksi pukeutumalla tietynlaisesti, jakamalla samanlaista ideologiaa tai tuomalla fanitustaan muissa yhteisöissä ilmi.
