Näetkö pelata? : Tietoa e-urheilunäkemisen ongelmista ja ratkaisuista
Franck, Juhani; Virkkala, Jussi (2020)
Franck, Juhani
Virkkala, Jussi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235705
Tiivistelmä
Elektroninen urheilu tarkoittaa videopelien kilpapelaamista. Elektronisesta urheilusta käytetään Suomessa lyhennettä e-urheilu. Suosituimpia laitteita e-urheilussa ovat tietokone ja pelikonsolit.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä kartoitus e-urheilunäkemisen ongelmista ja ratkaisuista. Työn tavoitteena on lisätä optisen alan asiantuntijoiden ymmärrystä e-urheilijoiden näkövaatimuksista. Työn tuotoksena syntyvän ohjeistuksen tavoitteena on lisätä e-urheilijoiden tietoisuutta e-urheilunäkemiseen liittyvistä oireista ja mahdollisista ratkaisuista. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimii Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan alainen kerho 4Towers.
Opinnäytetyön toteuttamistavaksi valittiin toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnalliseen opinnäytetyöhön liittyy tuotoksen tekeminen. Opinnäytetyön tuotos on ohjeistus. Ohjeistuksen suunnittelussa käytettiin kyselylomakkeen tuloksia. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselylomakkeessa kartoitettiin e-urheilunäkemisen ongelmia ja ratkaisuja. Kyselylomakkeessa hyödynnettiin näyttöpäätetyöskentelyn teoriaa. Näyttöpäätetyöskentelyn teoriaan tutustuttiin ennen kyselyn julkaisua, jotta kohderyhmältä osattiin kysyä olennaisia asioita.
Ohjeistus suunniteltiin teemoittain. Teemoiksi valittiin silmien rasitus, kuivat silmät ja näkemisen oireet. Teemoissa kerrotaan lyhyesti, mistä oire johtuu ja kuinka mahdollisesti ratkaistaan. Teemojen lisäksi ohjeistukseen lisättiin tietopaketti valaistuksen vaikutuksesta näkemiseen ja lyhyt ohjeistus optikkoliikkeessä asioimiseen.
E-urheilusta on julkaistu oppaita hyvinvointiin liittyen. Oppaissa keskitytään enemmän yleiseen pelaamisasennon ergonomiaan ja yleiseen hyvinvointiin ajattelematta näön kuormitusta tai siitä johtuvia ongelmia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä kartoitus e-urheilunäkemisen ongelmista ja ratkaisuista. Työn tavoitteena on lisätä optisen alan asiantuntijoiden ymmärrystä e-urheilijoiden näkövaatimuksista. Työn tuotoksena syntyvän ohjeistuksen tavoitteena on lisätä e-urheilijoiden tietoisuutta e-urheilunäkemiseen liittyvistä oireista ja mahdollisista ratkaisuista. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimii Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan alainen kerho 4Towers.
Opinnäytetyön toteuttamistavaksi valittiin toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnalliseen opinnäytetyöhön liittyy tuotoksen tekeminen. Opinnäytetyön tuotos on ohjeistus. Ohjeistuksen suunnittelussa käytettiin kyselylomakkeen tuloksia. Tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselylomakkeessa kartoitettiin e-urheilunäkemisen ongelmia ja ratkaisuja. Kyselylomakkeessa hyödynnettiin näyttöpäätetyöskentelyn teoriaa. Näyttöpäätetyöskentelyn teoriaan tutustuttiin ennen kyselyn julkaisua, jotta kohderyhmältä osattiin kysyä olennaisia asioita.
Ohjeistus suunniteltiin teemoittain. Teemoiksi valittiin silmien rasitus, kuivat silmät ja näkemisen oireet. Teemoissa kerrotaan lyhyesti, mistä oire johtuu ja kuinka mahdollisesti ratkaistaan. Teemojen lisäksi ohjeistukseen lisättiin tietopaketti valaistuksen vaikutuksesta näkemiseen ja lyhyt ohjeistus optikkoliikkeessä asioimiseen.
E-urheilusta on julkaistu oppaita hyvinvointiin liittyen. Oppaissa keskitytään enemmän yleiseen pelaamisasennon ergonomiaan ja yleiseen hyvinvointiin ajattelematta näön kuormitusta tai siitä johtuvia ongelmia.