Huoltajien osallisuus varhaiskasvatuksessa
Herttuainen, Hanna; Pohjola, Roosa (2020)
Herttuainen, Hanna
Pohjola, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245821
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää huoltajien kokemuksia osallisuudesta varhaiskasvatuksessa ja yhteistyöstä heidän ja varhaiskasvattajien välillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja, miten huoltajien osallisuutta sekä huoltajien ja varhaiskasvattajien yhteistyötä pystyisi parantamaan varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö on laadullinen ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä Lahden varhaiskasvatuksessa Sipuran, Ahtialan ja Kytölän päiväkodeissa olevien 3 - 5-vuotiaiden lasten huoltajilta. Kysely on toteutettu yhteistyössä Vanhempainliiton kanssa, joka myös toimii opinnäytetyön toimeksiantajana. Kyselyyn vastaajia oli yhteensä 22.
Kyselyn tuloksissa nousi esille, että suurin osa huoltajista kokee yhteistyön toimivan hyvin heidän ja varhaiskasvattajien välillä. Myös vanhempainyhdistyksen toimintaan oltiin tyytyväisiä. Suurin osa huoltajista kokee pystyvänsä osallistumaan lastensa varhaiskasvatukseen. Merkittävimmäksi yhteistyön ja osallisuuden keinoksi koettiin keskustelut varhaiskasvattajien kanssa. Sähköisen tiedonvälityksen toimintaan haluttiin parannusta entistä paremman yhteistyön mahdollistamiseksi. Myös ryhmäkokoihin ja henkilökunnan lisäämiseen toivottiin muutosta. Henkilökunnan vaihtuvuus koettiin yhteistyön rakentumisen kannalta haittaavana tekijänä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää huoltajien ja varhaiskasvattajien välisessä yhteistyössä sekä huoltajien osallisuuden lisäämisessä varhaiskasvatuksessa. The purpose of this thesis was to research the experiences of parent participation in early childhood education. Cooperation between parents and early childhood educators was also investigated. The aim of this thesis was to find improvements in these aspects. There was a total of 22 respondents to the survey.
This thesis was carried out using qualitative methods. The data for this thesis were collected through a Webropol survey in early childhood education in Lahti. The respondents were parents of 3 - 5-year-old children in kindergartens in Sipura, Ahtiala and Kytölä. The survey was carried out in cooperation with the Finnish Parents’ League, who was also the commissioner of this thesis.
The results of this thesis show that most parents feel that cooperation between them and early childhood educators works well. They were also satisfied with the function of the Finnish Parents’ League. Most parents feel able to participate in the early childhood education of their children. Discussion with early childhood educators was seen as the most significant means of cooperation and participation. There was a desire to improve electronic communication in order to enable better cooperation. There was also a hope for a reduction in group sizes and an increase in staff. Staff turnover was seen as a barrier to building co-operation. The results of this thesis can be utilized in parent and early childhood educator cooperation, and furthermore, to involve parents more in early childhood education.
Opinnäytetyö on laadullinen ja aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä Lahden varhaiskasvatuksessa Sipuran, Ahtialan ja Kytölän päiväkodeissa olevien 3 - 5-vuotiaiden lasten huoltajilta. Kysely on toteutettu yhteistyössä Vanhempainliiton kanssa, joka myös toimii opinnäytetyön toimeksiantajana. Kyselyyn vastaajia oli yhteensä 22.
Kyselyn tuloksissa nousi esille, että suurin osa huoltajista kokee yhteistyön toimivan hyvin heidän ja varhaiskasvattajien välillä. Myös vanhempainyhdistyksen toimintaan oltiin tyytyväisiä. Suurin osa huoltajista kokee pystyvänsä osallistumaan lastensa varhaiskasvatukseen. Merkittävimmäksi yhteistyön ja osallisuuden keinoksi koettiin keskustelut varhaiskasvattajien kanssa. Sähköisen tiedonvälityksen toimintaan haluttiin parannusta entistä paremman yhteistyön mahdollistamiseksi. Myös ryhmäkokoihin ja henkilökunnan lisäämiseen toivottiin muutosta. Henkilökunnan vaihtuvuus koettiin yhteistyön rakentumisen kannalta haittaavana tekijänä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää huoltajien ja varhaiskasvattajien välisessä yhteistyössä sekä huoltajien osallisuuden lisäämisessä varhaiskasvatuksessa.
This thesis was carried out using qualitative methods. The data for this thesis were collected through a Webropol survey in early childhood education in Lahti. The respondents were parents of 3 - 5-year-old children in kindergartens in Sipura, Ahtiala and Kytölä. The survey was carried out in cooperation with the Finnish Parents’ League, who was also the commissioner of this thesis.
The results of this thesis show that most parents feel that cooperation between them and early childhood educators works well. They were also satisfied with the function of the Finnish Parents’ League. Most parents feel able to participate in the early childhood education of their children. Discussion with early childhood educators was seen as the most significant means of cooperation and participation. There was a desire to improve electronic communication in order to enable better cooperation. There was also a hope for a reduction in group sizes and an increase in staff. Staff turnover was seen as a barrier to building co-operation. The results of this thesis can be utilized in parent and early childhood educator cooperation, and furthermore, to involve parents more in early childhood education.