Tehostetun tuen siirtyminen varhaiskasvatuksesta koulujen esiopetukseen ja tehostetun tuen toteutuminen koulujen esiopetuksessa Espoossa
Jaatinen, Mirva (2020)
Jaatinen, Mirva
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Espoon kaupungin opetustoimen alaisuudessa kouluilla toimivan esiopetuksen tehostettuun tukeen liittyviä käytäntöjä sekä alkukartoituksen omaisesti kartoittaa varhaiskasvatusyksiköiden esiopetuksen vastaavia käytäntöjä. Tavoitteena oli tuoda esiin mahdolliset tehostetun tuen käytännön toteutukseen liittyvät tarpeet koulujen esiopetusryhmissä sekä kiinnittää huomiota tehostetun tuen toteutuksen yhdenvertaisuuteen ja yhdenmukaisuuteen koulujen ja varhaiskasvatusyksiköiden esiopetuksessa.
Selvitys tehtiin pääasiassa laadullisena tutkimuksena, jota täydennettiin muutamilla taustatietoihin ja laadullisten kysymysten lähtökohtiin liittyvillä määrällisen tutkimuksen kysymyksillä. Selvitys koostui yhden laaja-alaisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan sähköisestä alkukartoitushaastattelusta sekä opetustoimen alaisuudessa toimiville esiopettajille suunnatusta, avoimia- ja monivalintakysymyksiä sisältävästä sähköisestä teemakyselystä. Viitekehyksenä käytettiin esiopetusta, lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukea ja sitä määrittäviä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoja sekä tukeen liittyvää aiempaa tutkimusta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että tehostettua tukea vastaavan kehityksen ja oppimisen tuen siirtyminen varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ei toteudu kaikissa opetustoimen alaisissa esiopetusryhmissä. Kun lapsen tuen tarve havaitaan vasta esiopetuksessa, ovat tehostettuun tukeen siirtymiseen liittyvät käytännöt ja tuen muodot sen sijaan hyvin pitkälti samanlaisia sekä varhaiskasvatuksen että opetustoimen alaisessa esiopetuksessa. Niiltä osin tuen toteutuksen yhdenvertaisuus ja yhdenmukaisuus näyttää siis toteutuvan hyvin.
Ensisijaisena kehittämistarpeena nousi esiin tarve yhtenäistää tehostettua tukea vastaavan kehityksen ja oppimisen tuen siirtymisen käytännöt Espoon opetustoimen alaisessa esiopetuksessa. Muita esiin tulleita kehittämistarpeita olivat varhaiskasvatussuunnitelmien pedagogisen kirjaamisen tarkentaminen ja tuen tarpeiden tarkempi kartoittaminen varhaiskasvatuksessa jo ennen esiopetukseen siirtymistä. Lisäksi todettiin, että opetustoimen alaiseen esiopetukseen tarvittaisiin myös pienryhmiä tehostettua tukea tarvitseville lapsille.
Selvitys tehtiin pääasiassa laadullisena tutkimuksena, jota täydennettiin muutamilla taustatietoihin ja laadullisten kysymysten lähtökohtiin liittyvillä määrällisen tutkimuksen kysymyksillä. Selvitys koostui yhden laaja-alaisen varhaiskasvatuksen erityisopettajan sähköisestä alkukartoitushaastattelusta sekä opetustoimen alaisuudessa toimiville esiopettajille suunnatusta, avoimia- ja monivalintakysymyksiä sisältävästä sähköisestä teemakyselystä. Viitekehyksenä käytettiin esiopetusta, lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukea ja sitä määrittäviä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoja sekä tukeen liittyvää aiempaa tutkimusta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että tehostettua tukea vastaavan kehityksen ja oppimisen tuen siirtyminen varhaiskasvatuksesta esiopetukseen ei toteudu kaikissa opetustoimen alaisissa esiopetusryhmissä. Kun lapsen tuen tarve havaitaan vasta esiopetuksessa, ovat tehostettuun tukeen siirtymiseen liittyvät käytännöt ja tuen muodot sen sijaan hyvin pitkälti samanlaisia sekä varhaiskasvatuksen että opetustoimen alaisessa esiopetuksessa. Niiltä osin tuen toteutuksen yhdenvertaisuus ja yhdenmukaisuus näyttää siis toteutuvan hyvin.
Ensisijaisena kehittämistarpeena nousi esiin tarve yhtenäistää tehostettua tukea vastaavan kehityksen ja oppimisen tuen siirtymisen käytännöt Espoon opetustoimen alaisessa esiopetuksessa. Muita esiin tulleita kehittämistarpeita olivat varhaiskasvatussuunnitelmien pedagogisen kirjaamisen tarkentaminen ja tuen tarpeiden tarkempi kartoittaminen varhaiskasvatuksessa jo ennen esiopetukseen siirtymistä. Lisäksi todettiin, että opetustoimen alaiseen esiopetukseen tarvittaisiin myös pienryhmiä tehostettua tukea tarvitseville lapsille.