Kosmetiikan kulutuskäyttäytyminen ja vastuullisuus
Saarinen, Salla (2020)
Saarinen, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004276142
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kosmetiikan kulutuskäyttäytymistä ja siinä tapahtuneita muutoksia viime vuosien aikana. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka vastuullisuustrendi vaikuttaa kosmetiikan kulutuskäyttäytymiseen. Olennaisena osana opinnäytetyötä toteutettiin määrällinen kyselytutkimus, jonka vastaajaryhmänä toimivat yhteistyökumppaniyrityksen asiakkaat. Hypoteesina oli, että vastaajat ovat keskivertokuluttajaa aktiivisempia kosmetiikan kuluttajia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yhteistyökumppanin toimintaa sekä vahvistaa sen asiantuntija-asemaa alalla. Tietoperustana käytettiin teoriaa kulutuskäyttäytymisestä keskittyen ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin, ostoprosessiin sekä kosmetiikan kulutuksen erityispiirteisiin. Lisäksi pohjustettiin tutkimusta teorialla vastuullisuudesta sekä hyödynnettiin aiempia tutkimuksia kosmetiikan kulutuksesta.
Tutkimuksessa selvisi, että hinta ja tuotemerkki olivat tärkeimpiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä kosmetiikkaa ostaessa. Kosmetiikan kulutus oli kasvanut ja ostaminen vaikutti siirtyvän yhä enemmän verkkoon. Kulutuskäyttäytymisessä havaittiin kevyttä vastuullisuustrendin vaikutusta. Tuotteiden vastuullisuudesta koettiin olevan vaikea saada luotettavaa tietoa. Sertifikaatteja ja tuttuja tuotemerkkejä pidettiin luotettavimpina tekijöinä vastuullisen kosmetiikkatuotteen tunnistamisessa. Vastuullisuustekijöistä luonnolliset raaka-aineet kiinnostivat vastaajia eniten. Suurin osa vastaajista kiinnitti kosmetiikan vastuullisuuteen huomiota, mutta se vaikutti vain harvan ostopäätökseen.
Tutkimuksessa selvisi, että hinta ja tuotemerkki olivat tärkeimpiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä kosmetiikkaa ostaessa. Kosmetiikan kulutus oli kasvanut ja ostaminen vaikutti siirtyvän yhä enemmän verkkoon. Kulutuskäyttäytymisessä havaittiin kevyttä vastuullisuustrendin vaikutusta. Tuotteiden vastuullisuudesta koettiin olevan vaikea saada luotettavaa tietoa. Sertifikaatteja ja tuttuja tuotemerkkejä pidettiin luotettavimpina tekijöinä vastuullisen kosmetiikkatuotteen tunnistamisessa. Vastuullisuustekijöistä luonnolliset raaka-aineet kiinnostivat vastaajia eniten. Suurin osa vastaajista kiinnitti kosmetiikan vastuullisuuteen huomiota, mutta se vaikutti vain harvan ostopäätökseen.