Kuluttajatutkimuksen hyödyt tutuiksi elintarvikeyrityksille
Niskanen, Tarja (2020)
Niskanen, Tarja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296503
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin kuluttajatutkimusten markkinointiviestintää, jotta sillä tavoitetaan paremmin haluttu kohderyhmä. Kehitystyö lähti liikkeelle Savonian Future Food -yksikön aidosta tarpeesta selvittää asiakkaiden näkemyksiä kuluttajatutkimuksesta, ja siitä mitä hyötyjä he näkevät sillä saavutettavan. Future Food -yksikkö halusi kehittää markkinointiviestintää asiakaslähtöisemmäksi, jotta asiakkaiden olisi helpompi ostaa heidän tarjoamiaan kehityspalveluja.
Työ toteutettiin kehittämistyönä, jonka kehitysprosessi noudattti palvelumuotoilun prosessia. Käytettyjä menetelmiä olivat havainnointi, asiantuntijoiden ja kohderyhmän eli elintarvikeyritysten haastattelu, vastaavien toimijoiden benchmarking ja aiempaan selvitykseen tutustuminen. Edellä mainituilla menetelmillä kerätty tieto teemoiteltiin ja sen avulla muodostettiin palvelua ostavan asiakasyrityksen asiakaspersoonaprofiili. Asiakaspersoonaprofiilille luotiin oma yksilöllinen palvelupolku kuluttajatutkimuspalvelun aikana. Lopuksi eri työvaiheissa prosessoitu tieto tiivistyi prototyypiksi kuluttajatutkimuksia markkinoivasta verkkosivunäkymästä.
Työn lopputuotteena saatua verkkosivunäkymää Future Food -yksikkö voi käyttää verkkosivujen sisältöä uudistaessaan. Verkkosivunäkymään koostettiin kehitystyössä keskeisiksi nousseet tekijät: aito läsnäolo, ammattitaito, luotettavuus, helppous ja visuaalisuus. Läsnäoloa, ammattitaitoa ja luotettavuutta nostettiin esiin henkilökunnan esittelyillä ja asiakasreferensseillä sekä esittelemällä asiantuntijaraati. Helppoutta sivuille tuotiin selkeällä toimintopainikkeella, pyydä tarjous, tekstin sijoittelulla ja selkeillä symboleilla.
Työ toteutettiin aitoon tarpeeseen, joten työn lopputulokset ovat hyödynnettävät ja tuottavat toivottavasti liiketaloudellista arvoa toimeksiantajalle. In this thesis project, marketing communication for consumer research was developed in order to enhance reach-ing the desired target group better. The development project started from the genuine need of Savonia's Future Food unit to explore customer opinions about consumer research and benefits which they think that can achieve by it. Future Food wanted to develop their marketing communication to adopt a more customer-oriented ap-proach, which, in turn, would help customers to buy their development services.
The thesis was carried out as a development project that followed the service design process. The used methods were observation, interviews with experts and the target group, ie food companies, benchmarking of the relevant actors and reviewing the previous report. The collected information was themed and used to create the customer personality profile of the typical customer company purchasing the service. Furthermore, a customer journey map was created for the customer´s person profile during the consumer research service. Finally, the information processed at the various stages of the project was condensed into a prototype of the consumer research market-ing webpage view.
The prototype webpage view of consumer research of Future Food can be used to update the content of the web pages. Factors that during the development process showed to be important to the customers were collected and encapsulated in the prototype website view: genuine presence, professionalism, reliability, ease and visuality. Presence, professionalism and reliability were raised through staff presentations and customer references, and by presenting a panel of experts. Ease of access was brought to the pages with a clear action button, request a quote, text placement and clear symbols.
To conclude, the project was executed to meet a real need, thus yielding the results utilizable and hopefully able to generate business value for the client.
Työ toteutettiin kehittämistyönä, jonka kehitysprosessi noudattti palvelumuotoilun prosessia. Käytettyjä menetelmiä olivat havainnointi, asiantuntijoiden ja kohderyhmän eli elintarvikeyritysten haastattelu, vastaavien toimijoiden benchmarking ja aiempaan selvitykseen tutustuminen. Edellä mainituilla menetelmillä kerätty tieto teemoiteltiin ja sen avulla muodostettiin palvelua ostavan asiakasyrityksen asiakaspersoonaprofiili. Asiakaspersoonaprofiilille luotiin oma yksilöllinen palvelupolku kuluttajatutkimuspalvelun aikana. Lopuksi eri työvaiheissa prosessoitu tieto tiivistyi prototyypiksi kuluttajatutkimuksia markkinoivasta verkkosivunäkymästä.
Työn lopputuotteena saatua verkkosivunäkymää Future Food -yksikkö voi käyttää verkkosivujen sisältöä uudistaessaan. Verkkosivunäkymään koostettiin kehitystyössä keskeisiksi nousseet tekijät: aito läsnäolo, ammattitaito, luotettavuus, helppous ja visuaalisuus. Läsnäoloa, ammattitaitoa ja luotettavuutta nostettiin esiin henkilökunnan esittelyillä ja asiakasreferensseillä sekä esittelemällä asiantuntijaraati. Helppoutta sivuille tuotiin selkeällä toimintopainikkeella, pyydä tarjous, tekstin sijoittelulla ja selkeillä symboleilla.
Työ toteutettiin aitoon tarpeeseen, joten työn lopputulokset ovat hyödynnettävät ja tuottavat toivottavasti liiketaloudellista arvoa toimeksiantajalle.
The thesis was carried out as a development project that followed the service design process. The used methods were observation, interviews with experts and the target group, ie food companies, benchmarking of the relevant actors and reviewing the previous report. The collected information was themed and used to create the customer personality profile of the typical customer company purchasing the service. Furthermore, a customer journey map was created for the customer´s person profile during the consumer research service. Finally, the information processed at the various stages of the project was condensed into a prototype of the consumer research market-ing webpage view.
The prototype webpage view of consumer research of Future Food can be used to update the content of the web pages. Factors that during the development process showed to be important to the customers were collected and encapsulated in the prototype website view: genuine presence, professionalism, reliability, ease and visuality. Presence, professionalism and reliability were raised through staff presentations and customer references, and by presenting a panel of experts. Ease of access was brought to the pages with a clear action button, request a quote, text placement and clear symbols.
To conclude, the project was executed to meet a real need, thus yielding the results utilizable and hopefully able to generate business value for the client.