Globaalin brandin kansainvälinen lanseeraussuunnitelma sosiaalisen median keinoin
Pajari, Minna (2011)
Pajari, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091112968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091112968
Tiivistelmä
Opinnäytetyöhön liittyvän tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli laatia kohdeyritykselle globaalin brandin kansainvälinen lanseeraussuunnitelma sosiaalisen median keinoin. Työ suoritettiin tutkimuksellisena kehittämishankkeena kohdeyrityksen toimeksiannosta. Tutkimusongelmana oli selvittää globaalin brandin lanseerausta ja sen apuna käytettäviä sosiaalisen median työvälineitä. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kansainvälistymisen, brandin luomisen, lanseerausmarkkinoinnin ja sosiaalisen median näkökulmista.
Opinnäytetyöhön liittyvä teoreettinen viitekehys rakennettiin kansainvälistymiseen ja kansainväliseen liiketoimintaan, brandiin ja globaalin brandin rakentamiseen, lanseerausmarkkinointiin sekä sosiaaliseen mediaan ja sen hyödynnettävyyteen yrityksen liiketoiminnassa liittyvien teorioiden perusteella.
Kehittämishankkeen tutkimusaineisto kerättiin viiden avoimen yrityshaastattelun avulla. Haastattelujen aihealueina olivat tutkimusongelmasta johdetut kansainvälistyminen, brandin luominen, lanseeraaminen sekä sosiaalisen median käyttö yrityksissä. Haastattelut analysoitiin ja niiden tuloksia käsiteltiin benchmarkingin avulla. Tulosten mukaan kansainvälistyminen on pk-yrityksille haasteellista, brandin muodostaminen pitkäkestoista ja sosiaalisen median työvälineiden hallinta riippuvainen yrityksen henkilöresursseista.
Tutkimuksen myötä saaduista tuloksista laadittiin yritykselle suunnitelma kansainväliseen lanseeraukseen parhaita käytänteitä soveltaen. Suunnitelma sisältää lanseeraukseen liittyvät analyysit, strategiset päätökset ja tavoitteet, konkreettisen lanseeraussuunnitelman toimenpidesuunnitelmineen sekä lanseeraukselle valitut sosiaalisen median työkalut. Tämän suunnitelman avulla kohdeyritys lanseeraa sekä itsensä että tuotteensa Euroopan markkinoille 2013.
Tutkimus osoitti, että onnistuakseen kansainvälisessä lanseerauksessa sosiaalisen median keinoin, on kohdeyrityksen laadittava strategia sekä kansainvälistymiseen, brandin rakentamiseen lanseerausmarkkinointiin ja sosiaalisen median käyttöön. Ilman suunnitelmallisuutta ja harkintaa lanseerauksen ja tämän myötä koko yrityksen liiketoiminta voi epäonnistua.
Jatkotutkimuskohteiksi työstä nousi esiin lanseerauksen onnistumisen arviointi ja lanseeraussuunnitelman jatkokehittäminen sekä lanseeraukseen valittujen sosiaalisen median työvälineiden oikeellisuus ja toimivuus kansainvälisessä kohderyhmässä. Tämän lisäksi jatkotutkimuskohteiksi esitettiin pk-yrityksen kansainvälisen logistiikan ja jälleenmyyjäverkoston rakentaminen Euroopan talousalueelle. Mikäli jakelukanavan valinta ei tue suunniteltua kansainvälistymisstrategiaa, eikä jälleenmyyjäverkostolla saavuteta valittuja asiakassegmenttejä, on lanseeraus Euroopan markkinoille yrityksille todella haastavaa.
Opinnäytetyöhön liittyvä teoreettinen viitekehys rakennettiin kansainvälistymiseen ja kansainväliseen liiketoimintaan, brandiin ja globaalin brandin rakentamiseen, lanseerausmarkkinointiin sekä sosiaaliseen mediaan ja sen hyödynnettävyyteen yrityksen liiketoiminnassa liittyvien teorioiden perusteella.
Kehittämishankkeen tutkimusaineisto kerättiin viiden avoimen yrityshaastattelun avulla. Haastattelujen aihealueina olivat tutkimusongelmasta johdetut kansainvälistyminen, brandin luominen, lanseeraaminen sekä sosiaalisen median käyttö yrityksissä. Haastattelut analysoitiin ja niiden tuloksia käsiteltiin benchmarkingin avulla. Tulosten mukaan kansainvälistyminen on pk-yrityksille haasteellista, brandin muodostaminen pitkäkestoista ja sosiaalisen median työvälineiden hallinta riippuvainen yrityksen henkilöresursseista.
Tutkimuksen myötä saaduista tuloksista laadittiin yritykselle suunnitelma kansainväliseen lanseeraukseen parhaita käytänteitä soveltaen. Suunnitelma sisältää lanseeraukseen liittyvät analyysit, strategiset päätökset ja tavoitteet, konkreettisen lanseeraussuunnitelman toimenpidesuunnitelmineen sekä lanseeraukselle valitut sosiaalisen median työkalut. Tämän suunnitelman avulla kohdeyritys lanseeraa sekä itsensä että tuotteensa Euroopan markkinoille 2013.
Tutkimus osoitti, että onnistuakseen kansainvälisessä lanseerauksessa sosiaalisen median keinoin, on kohdeyrityksen laadittava strategia sekä kansainvälistymiseen, brandin rakentamiseen lanseerausmarkkinointiin ja sosiaalisen median käyttöön. Ilman suunnitelmallisuutta ja harkintaa lanseerauksen ja tämän myötä koko yrityksen liiketoiminta voi epäonnistua.
Jatkotutkimuskohteiksi työstä nousi esiin lanseerauksen onnistumisen arviointi ja lanseeraussuunnitelman jatkokehittäminen sekä lanseeraukseen valittujen sosiaalisen median työvälineiden oikeellisuus ja toimivuus kansainvälisessä kohderyhmässä. Tämän lisäksi jatkotutkimuskohteiksi esitettiin pk-yrityksen kansainvälisen logistiikan ja jälleenmyyjäverkoston rakentaminen Euroopan talousalueelle. Mikäli jakelukanavan valinta ei tue suunniteltua kansainvälistymisstrategiaa, eikä jälleenmyyjäverkostolla saavuteta valittuja asiakassegmenttejä, on lanseeraus Euroopan markkinoille yrityksille todella haastavaa.