Alihankintakonepajan hankintojen seurannan kehittäminen
Foudila, Andreas (2020)
Foudila, Andreas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057157
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää Onsteel Oy:n hankintojen seurantaa etsimällä näiden ongelmakohdat ja löytämällä niihin ratkaisut. Tarkoituksena oli parantaa yrityksen toimitusvarmuutta, reagointia ja toimittajien välistä rajapintaa, jonka avulla pystyttäisiin parantamaan yrityksen toimintaa. Työssä selvitettiin yrityksen tilaus-toimitusketju ja siitä erityisesti erilaiset hankinnat ja hankintojen prosessikuvaus. Lisäksi työssä selvitettiin toimitusvarmuutta Onsteelilla ja etenkin toimittajien toimitusvarmuuden vaikutusta Onsteelin toimituksiin.
Hankinnan seurannan nykytilannetta ja puutteita selvittäessä löydettiin kehityskohtia tavaran vastaanotosta, tilaus-toimitusketjusta sekä ostajan ja toimittajan väliltä. Lisäksi Onsteelin toimittajien arviointilomaketta ei pystytty käyttämään toimittajien suuren määrän vuoksi. Lisäksi ei myöskään tiedetty, mitkä toimittajat ovat avaintoimittajia. Avaintoimittajat onnistuttiin löytämään ABC-analyysin avulla. ABC-analyysin avulla selvitetyt avaintoimittajat on tarkoitus arvioida jatkossa toimittajien arviointilomakkeella. Lomakkeen avulla pystytään selvittämään toimittajien vahvuudet ja heikkoudet, sekä sopivuus toimittajaksi.
Tavaran vastaanotossa havaittiin ongelmana vastaanoton virheet toiminnanohjausjärjestelmässä, ja niitä pyritään jatkossa vähentämään uusilla saapuvan tavaran tarkastusohjeilla. Tilaus-toimitusketjussa havaittiin liian hitaat hankinnat tilauksen saapumisen jälkeen. Tätä pyritään parantamaan jatkossa jakamalla ostajan kuormaa muille toimistossa, esimerkiksi tuotannon sihteereille. Lisäksi tilaus-toimitusketjussa ongelmana oli hankintojen unohtaminen siihen asti, kun tilauksen toimituspäivä lähestyy. Tätä pyritään jatkossa parantamaan tarkkailemalla hankintoja entistä aiemmin, ennen kuin projektit ovat viikkolähetyslistassa. Ostajan ja toimittajan välistä rajapintaa pyritään parantamaan paranta-malla kommunikaatiota toimittajien kanssa ja pyrkimällä pitkäaikaiseen kumppanuuteen niiden kanssa. Jatkossa hankintojen seurantaa pyritään kehittämään työn ohessa.
Hankinnan seurannan nykytilannetta ja puutteita selvittäessä löydettiin kehityskohtia tavaran vastaanotosta, tilaus-toimitusketjusta sekä ostajan ja toimittajan väliltä. Lisäksi Onsteelin toimittajien arviointilomaketta ei pystytty käyttämään toimittajien suuren määrän vuoksi. Lisäksi ei myöskään tiedetty, mitkä toimittajat ovat avaintoimittajia. Avaintoimittajat onnistuttiin löytämään ABC-analyysin avulla. ABC-analyysin avulla selvitetyt avaintoimittajat on tarkoitus arvioida jatkossa toimittajien arviointilomakkeella. Lomakkeen avulla pystytään selvittämään toimittajien vahvuudet ja heikkoudet, sekä sopivuus toimittajaksi.
Tavaran vastaanotossa havaittiin ongelmana vastaanoton virheet toiminnanohjausjärjestelmässä, ja niitä pyritään jatkossa vähentämään uusilla saapuvan tavaran tarkastusohjeilla. Tilaus-toimitusketjussa havaittiin liian hitaat hankinnat tilauksen saapumisen jälkeen. Tätä pyritään parantamaan jatkossa jakamalla ostajan kuormaa muille toimistossa, esimerkiksi tuotannon sihteereille. Lisäksi tilaus-toimitusketjussa ongelmana oli hankintojen unohtaminen siihen asti, kun tilauksen toimituspäivä lähestyy. Tätä pyritään jatkossa parantamaan tarkkailemalla hankintoja entistä aiemmin, ennen kuin projektit ovat viikkolähetyslistassa. Ostajan ja toimittajan välistä rajapintaa pyritään parantamaan paranta-malla kommunikaatiota toimittajien kanssa ja pyrkimällä pitkäaikaiseen kumppanuuteen niiden kanssa. Jatkossa hankintojen seurantaa pyritään kehittämään työn ohessa.