Scandic Hämeenlinna Cityn vastaanoton perehdytyskansio
Merisalo, Suvi (2020)
Merisalo, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067402
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää perehdytyskansio Scandic Hämeenlinna Cityn vastaanottoon. Scandic Hämeenlinna City on ollut osa Scandicia vasta toukokuusta 2018, jonka myötä vastaanotossa ei ole kunnollista perehdytyskansiota. Tässä työssä selvitettiin perehdytystä ja sen moninaisia vaikutuksia niin työyhteisön kuin yksilön toimintaan. Hotellialalla asiakaspalvelulla ja sen laadulla on merkitystä kokonaisuudessaan yrityksen toimintaan. Laadukkaalla perehdytyksellä saadaan aikaan asiantuntevaa palvelua.
Opinnäytetyö keskittyy perehdytyksen prosessiin, joka lähtee liikkeelle johtamisesta ja rekrytoinnista. Jo rekrytointivaiheessa perehdytystä tulisi suunnitella alustavasti, johon myös perehdytettävän henkilökohtainen osaaminen vaikuttaa. Perehdytys on osa koko työyhteisön toimintaa, josta esimies on vastuussa, mutta hän voi nimetä muita myös vastuuseen perehdyttämisestä. Perehdytys etenee sen suunnittelusta, käytännön toteutukseen ja sen seurantaan ja arviointiin.
Opinnäytetyö on produktityyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka alussa on työn teoreettinen tausta. Opinnäytetyön aineiston muodostaa kirjallisuuden lähteet, opinnäytetyöt sekä puolistrukturoitu haastattelu. Opinnäytetyössä toteutettu tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka tulosten analysointiin käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistoa on koottu lomakehaastattelulla, jonka vastausten pohjalta selvitettiin perehdytyksen merkitystä organisaatiossa ja kerättiin ideoita perehdytyskansiota varten. Teorian tueksi toteutetulla haastattelulla lisättiin perehdytyskansion luotettavuutta ja hankittiin lisää informaatiota.
Teorian ja haastatteluiden pohjalta on toteutettu itse produkti eli Scandic Hämeenlinna Cityn vastaanoton perehdytyskansio. Työn tavoitteena on vastaanoton perehdytyskansion kehittäminen, jota perehdytettävä voi käyttää oppimisensa tukena. Tärkeää perehdytyskansion kehittämisessä on sen selkeys ja kompaktius, joka toimii uuden työntekijän oppimisen tukena. Kansio ei saa olla liian kattava, jotta siihen on helppo tarttua, mutta samalla se opastaa perehdytettävää etsimään tietoa ja kehittämään ongelmanratkaisukykyään.
Opinnäytetyö keskittyy perehdytyksen prosessiin, joka lähtee liikkeelle johtamisesta ja rekrytoinnista. Jo rekrytointivaiheessa perehdytystä tulisi suunnitella alustavasti, johon myös perehdytettävän henkilökohtainen osaaminen vaikuttaa. Perehdytys on osa koko työyhteisön toimintaa, josta esimies on vastuussa, mutta hän voi nimetä muita myös vastuuseen perehdyttämisestä. Perehdytys etenee sen suunnittelusta, käytännön toteutukseen ja sen seurantaan ja arviointiin.
Opinnäytetyö on produktityyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka alussa on työn teoreettinen tausta. Opinnäytetyön aineiston muodostaa kirjallisuuden lähteet, opinnäytetyöt sekä puolistrukturoitu haastattelu. Opinnäytetyössä toteutettu tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka tulosten analysointiin käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistoa on koottu lomakehaastattelulla, jonka vastausten pohjalta selvitettiin perehdytyksen merkitystä organisaatiossa ja kerättiin ideoita perehdytyskansiota varten. Teorian tueksi toteutetulla haastattelulla lisättiin perehdytyskansion luotettavuutta ja hankittiin lisää informaatiota.
Teorian ja haastatteluiden pohjalta on toteutettu itse produkti eli Scandic Hämeenlinna Cityn vastaanoton perehdytyskansio. Työn tavoitteena on vastaanoton perehdytyskansion kehittäminen, jota perehdytettävä voi käyttää oppimisensa tukena. Tärkeää perehdytyskansion kehittämisessä on sen selkeys ja kompaktius, joka toimii uuden työntekijän oppimisen tukena. Kansio ei saa olla liian kattava, jotta siihen on helppo tarttua, mutta samalla se opastaa perehdytettävää etsimään tietoa ja kehittämään ongelmanratkaisukykyään.