Lihat liikkeelle Etelä-Savossa: Opas naudanlihan suoramyynnin asiakaslähtöiseen markkinointiin.
Hakulinen, Tiia (2020)
Hakulinen, Tiia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067572
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Suomessa naudanlihaa tuotetaan noin 80 miljoonaa kiloa vuodessa. Naudanlihasta yli 80 prosenttia tulee markkinoille maidontuotannon sivutuotteena tuotannosta ylijäävistä vasikoista sekä poistolehmistä. Loppuosan naudanlihan tuotannosta kattavat lihantuotantoa varten kasvatettavat liharotuiset naudat. Naudanlihan suoramyynti on yleistynyt valtavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa ja asiakkaan huomioon ottaminen markkinoinnissa onkin entistä tärkeämpää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opas naudanlihan suoramyynnin asiakaslähtöiseen markkinointiin. Oppaan aineisto perustui kirjallisuuteen, lehtiartikkeleihin sekä internetlähteisiin. Oppaaseen valittiin yhteistyötiloiksi kolme naudanlihan suoramyyntiä harjoittavaa yritystä ympäri Suomea. Yhteistyötilojen yrittäjiä haastateltiin ja heiltä kerättiin tietoa ja vinkkejä asiakaslähtöisyyteen. Työn toimeksiantajana toimi ProAgria Etelä-Savo ja Unelmakauppa – elintarvikkeesta euroja- hanke.
Työtä ryhdyttiin toteuttamaan yhdessä kanssa huhtikuussa 2019, jolloin alettiin suunnittelemaan oppaan rakennetta sekä sisältöä. Vierailut yhteistyötiloille toteutettiin syys-lokakuussa 2019 ja opinnäytetyö valmistui maaliskuussa 2020. Tällä aikavälillä opinnäytetyötä työstettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja pilotoitiin sekä yhteistyötilojen että erillisen pilottiryhmän kanssa, jotka antoivat palautetta ja vinkkejä työn etenemiseen. Opas on luettavissa ProAgrian verkkojulkaisuna heidän verkkosivuillaan.
Opinnäytetyötä varten tuotettu opas auttaa suoramyyntiä harkitsevia, suoramyyntiä jo harjoittavia sekä suoramyynnin parissa työskenteleviä henkilöitä pohtimaan asiakaslähtöisen markkinoinnin tärkeyttä, lisäksi antaa vinkkejä, miten asiakaslähtöisyyteen voi kiinnittää huomiota omassa yritystoiminnassa. Projektin aikana selvisi, kuinka pitkään suoramyyntiä harjoittaneet tilat ovat tässä onnistuneet, ja mitä he ovat tehneet palvellakseen asiakasta mahdollisimman hyvin. Opas on PDF-muotoinen ja muokattu niin, että sitä on miellyttävää lukea verkkojulkaisuna tai tulostettuna versiona. Se sisältää tietoa asiakaslähtöisestä markkinoinnista ja suoramyynnistä. Liitteenä oppaassa on kaksi erilaista laskelmaa suoramyynnin kustannuksista sekä hinnoittelusta ja check-lista tärkeistä suoramyyntiin liittyvistä muistettavista asioista.
Panostamalla asiakaslähtöiseen markkinointiin voidaan vaikuttaa positiivisesti myyntiin, asiakaskunnan muodostumiseen sekä yrityksen maineeseen. Asiakkaalle jäänyt positiivinen mielikuva ostotapahtuman jälkeen johtaa yleensä siihen, että asiakas asioi uudelleenkin yrityksessä ja kertoo hyvästä palvelusta muillekin. Usealla lihaa suoramyyvällä yrityksellä on erittäin hyvät ja laadukkaat tuotteet, mutta markkinointiin ei ole kiinnitetty huomiota. Toivotaan oppaan antavan ajatuksia ja uusia ulottuvuuksia asiakaslähtöiseen markkinointiin sekä lisäisi myyntiä yrityksissä.
Suomessa naudanlihaa tuotetaan noin 80 miljoonaa kiloa vuodessa. Naudanlihasta yli 80 prosenttia tulee markkinoille maidontuotannon sivutuotteena tuotannosta ylijäävistä vasikoista sekä poistolehmistä. Loppuosan naudanlihan tuotannosta kattavat lihantuotantoa varten kasvatettavat liharotuiset naudat. Naudanlihan suoramyynti on yleistynyt valtavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa ja asiakkaan huomioon ottaminen markkinoinnissa onkin entistä tärkeämpää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä opas naudanlihan suoramyynnin asiakaslähtöiseen markkinointiin. Oppaan aineisto perustui kirjallisuuteen, lehtiartikkeleihin sekä internetlähteisiin. Oppaaseen valittiin yhteistyötiloiksi kolme naudanlihan suoramyyntiä harjoittavaa yritystä ympäri Suomea. Yhteistyötilojen yrittäjiä haastateltiin ja heiltä kerättiin tietoa ja vinkkejä asiakaslähtöisyyteen. Työn toimeksiantajana toimi ProAgria Etelä-Savo ja Unelmakauppa – elintarvikkeesta euroja- hanke.
Työtä ryhdyttiin toteuttamaan yhdessä kanssa huhtikuussa 2019, jolloin alettiin suunnittelemaan oppaan rakennetta sekä sisältöä. Vierailut yhteistyötiloille toteutettiin syys-lokakuussa 2019 ja opinnäytetyö valmistui maaliskuussa 2020. Tällä aikavälillä opinnäytetyötä työstettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja pilotoitiin sekä yhteistyötilojen että erillisen pilottiryhmän kanssa, jotka antoivat palautetta ja vinkkejä työn etenemiseen. Opas on luettavissa ProAgrian verkkojulkaisuna heidän verkkosivuillaan.
Opinnäytetyötä varten tuotettu opas auttaa suoramyyntiä harkitsevia, suoramyyntiä jo harjoittavia sekä suoramyynnin parissa työskenteleviä henkilöitä pohtimaan asiakaslähtöisen markkinoinnin tärkeyttä, lisäksi antaa vinkkejä, miten asiakaslähtöisyyteen voi kiinnittää huomiota omassa yritystoiminnassa. Projektin aikana selvisi, kuinka pitkään suoramyyntiä harjoittaneet tilat ovat tässä onnistuneet, ja mitä he ovat tehneet palvellakseen asiakasta mahdollisimman hyvin. Opas on PDF-muotoinen ja muokattu niin, että sitä on miellyttävää lukea verkkojulkaisuna tai tulostettuna versiona. Se sisältää tietoa asiakaslähtöisestä markkinoinnista ja suoramyynnistä. Liitteenä oppaassa on kaksi erilaista laskelmaa suoramyynnin kustannuksista sekä hinnoittelusta ja check-lista tärkeistä suoramyyntiin liittyvistä muistettavista asioista.
Panostamalla asiakaslähtöiseen markkinointiin voidaan vaikuttaa positiivisesti myyntiin, asiakaskunnan muodostumiseen sekä yrityksen maineeseen. Asiakkaalle jäänyt positiivinen mielikuva ostotapahtuman jälkeen johtaa yleensä siihen, että asiakas asioi uudelleenkin yrityksessä ja kertoo hyvästä palvelusta muillekin. Usealla lihaa suoramyyvällä yrityksellä on erittäin hyvät ja laadukkaat tuotteet, mutta markkinointiin ei ole kiinnitetty huomiota. Toivotaan oppaan antavan ajatuksia ja uusia ulottuvuuksia asiakaslähtöiseen markkinointiin sekä lisäisi myyntiä yrityksissä.