Työntekijän ja esimiehen välinen palaute
Raatikainen, Elina (2020)
Raatikainen, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067576
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on selvitetty esimiehen ja työntekijän välistä palautteen antamista ja vastaanottamista. Palautetta on tarkastelu positiivisena ja rakentavana palautteena. Opinnäytetyö on toteutettu organisaatiolle ja sen yhdelle esimiehelle sekä hänen työntekijöilleen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista palautetta työntekijä vastaanottaa esimieheltään ja antaa esimiehelleen. Tavoitteena oli löytää parannuksia tämänhetkiseen tilanteeseen ja löytää tehokkain kanava palautteen antamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin esimiehen tiedonannoilla ja kyselyllä työntekijöille. Teoriaan on avattu esimiehen näkökulmia palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta. Työntekijöille tehdyn kyselyn avulla selvitettiin heidän näkemyksiään ja kehitysideoitaan. Kysely toteutettiin paperisena, koska nykypäivänä tehdään paljon sähköisiä kyselyitä. Opinnäytetyössä tulokset on avattu vastaanotettavana ja annettavana palautteena. Vastaanotettavan ja annettavan palautteen sisällä vastaukset on käyty läpi positiivisen ja rakentavan palautteen avulla.
Opinnäytetyön tuloksena tuli esiin, että palautteen antamiselle on arjessa vain vähän aikaa. Esimies ja työntekijät kokevat antavansa liian vähän palautetta, koska samassa paikassa ollaan harvoin ja aikaa on vähän. Paras tapa antaa tai vastaanottaa palautetta on kasvokkain. Kyselyn taustakysymys ei vaikuttanut vastauksiin, mutta osa vastaajista oli ollut kyseisessä organisaatiossa vasta vähän aikaa. Esimies on myös toiminut vasta vuoden verran organisaatiossa eli tulevaisuudessa tällaisella kyselyssä saisi varmasti erilaisia tuloksia aikaan. Giving and receiving feedback between a supervisor and an employee are studied in this thesis. The feedback is viewed as positive and constructive feedback. The thesis is produced to the organization and to one of its supervisors and to her employees. The objective of the thesis was to clarify what kind of feedback the worker receives from her supervisor and gives to her supervisor. The objective was to find improvements to the present situation and to find the most effective channel for giving feedback.
The thesis was carried out by the supervisor’s notifications and by a questionnaire to the employees. The supervisor's viewpoints of giving and receiving feedback have been opened in the theory. The point views and improvement ideas of the employees were cleared with the questionnaire. The questionnaire was carried out as papery because there is done many electric questionnaires nowadays. In the thesis the results have been opened as received and given feedback. In received and given feedback the answers have been gone through with positive and constructive feedback.
As a result of the thesis came up that there is only little time for giving feedback in the weekdays. The supervisor and the employees are experiencing that they give too little feedback because they are not often in the same place and there is not enough time. The best way to give or receive feedback is face to face. The background question of the questionnaire did not affect the answers but some of the employees had worked in the organization only for a short amount of time. The supervisor had also worked in the organization just for a year, so therefore this kind of questionnaire could produce different results in the future.
Opinnäytetyö toteutettiin esimiehen tiedonannoilla ja kyselyllä työntekijöille. Teoriaan on avattu esimiehen näkökulmia palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta. Työntekijöille tehdyn kyselyn avulla selvitettiin heidän näkemyksiään ja kehitysideoitaan. Kysely toteutettiin paperisena, koska nykypäivänä tehdään paljon sähköisiä kyselyitä. Opinnäytetyössä tulokset on avattu vastaanotettavana ja annettavana palautteena. Vastaanotettavan ja annettavan palautteen sisällä vastaukset on käyty läpi positiivisen ja rakentavan palautteen avulla.
Opinnäytetyön tuloksena tuli esiin, että palautteen antamiselle on arjessa vain vähän aikaa. Esimies ja työntekijät kokevat antavansa liian vähän palautetta, koska samassa paikassa ollaan harvoin ja aikaa on vähän. Paras tapa antaa tai vastaanottaa palautetta on kasvokkain. Kyselyn taustakysymys ei vaikuttanut vastauksiin, mutta osa vastaajista oli ollut kyseisessä organisaatiossa vasta vähän aikaa. Esimies on myös toiminut vasta vuoden verran organisaatiossa eli tulevaisuudessa tällaisella kyselyssä saisi varmasti erilaisia tuloksia aikaan.
The thesis was carried out by the supervisor’s notifications and by a questionnaire to the employees. The supervisor's viewpoints of giving and receiving feedback have been opened in the theory. The point views and improvement ideas of the employees were cleared with the questionnaire. The questionnaire was carried out as papery because there is done many electric questionnaires nowadays. In the thesis the results have been opened as received and given feedback. In received and given feedback the answers have been gone through with positive and constructive feedback.
As a result of the thesis came up that there is only little time for giving feedback in the weekdays. The supervisor and the employees are experiencing that they give too little feedback because they are not often in the same place and there is not enough time. The best way to give or receive feedback is face to face. The background question of the questionnaire did not affect the answers but some of the employees had worked in the organization only for a short amount of time. The supervisor had also worked in the organization just for a year, so therefore this kind of questionnaire could produce different results in the future.