Tieto -ja viestintäteknologian käyttö varhaiskasvatuksessa - Kasvattajien näkökulma kolmessa Helsingin kaupungin päiväkodissa
Nyman, Katariina; Hyvönen, Laura (2020)
Nyman, Katariina
Hyvönen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036878
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Katariina Nyman & Laura Hyvönen
Tieto- ja viestintäteknologian käyttö varhaiskasvatuksessa – Kasvattajien näkökulma kolmessa Helsingin kaupungin päiväkodissa
48 sivua, 2 liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan amk-tutkinto
Sosionomi (AMK) ja varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Monilukutaito sekä tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen on yksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden viidestä laaja-alaisen osaamisen alueista. Varhaiskasvatusikäisen lapsen tulisi voida tutkia ja havainnoida tieto- ja viestintäteknologian roolia arjessa sekä tutustua tieto- ja viestintäteknologisiin välineisiin, sovelluksiin ja peleihin. Opinnäytetyössä selvitettiin kolmen Helsingin kaupungin päiväkodin tieto- ja viestintäteknologista tilannetta. Selvitettiin sitä, mitä tieto- ja viestintäteknologisia välineitä kasvattajilla on ryhmän käytössä, miten he käyttävät niitä toiminnassaan sekä millaisia asenteita ja mielipiteitä heillä on tieto- ja viestintäteknologian käyttöä kohtaan ryhmän pedagogisessa toiminnassa.
Työn teoreettisena pohjana on valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, lasten tieto- ja viestintäteknologian osaamisen tukemista ja mediakasvatusta koskevat tutkimukset sekä aiheeseen liittyvä muu kirjallisuus. Tutkimusaineisto on kerätty kyselyn avulla. Kysely lähetettiin kolmen Helsingin kaupungin päiväkodin kasvattajille. Vastauksia saatiin 12. Litteroitu aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Vastauksista selvisi, että lapset käyttivät tieto- ja viestintäteknologisia välineitä ryhmässä aikuisen valvonnassa tai yhdessä aikuisen kanssa. Ryhmissä oli rajattu laitteiden käyttöä ajallisesti sekä sisällön suhteen. Kasvattajat näkivät oppimisen monipuolistamisen tieto- ja viestintäteknologian tuomana mahdollisuutena ryhmän pedagogiseen toimintaan. Tärkeänä asiana tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisessa kasvattajat pitivät kriittisen lukutaidon kehittymistä.
Tutkimustuloksista välittyi myös monenlaisia haasteita lasten tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisessa. Kasvattajat olivat epävarmoja omasta tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisestaan ja myös resurssien puute nähtiin esteenä lasten tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisessa. Tieto- ja viestintäteknologisia laitteita ja aikaa työn suunnittelulle sekä sisältöihin tutustumiselle oli liian vähän. Myös osaamista kaivattiin lisää. Vastauksista välittyi se, että varhaiskasvattajat eivät pitäneet tieto- ja viestintäteknologista osaamisen tukemista olennaisena osana varhaiskasvatuksen arkea.
Asiasanat: mediakasvatus, monilukutaito, tieto- ja viestintäteknologia, varhaiskasvatus ABSTRACT
Multiliteracy and Information and communications technology (ICT) competence is one of the five areas of transversal competence of the national Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. A child in early childhood education should be able to explore and observe the role of ICT in everyday life and become familiar with ICT tools, applications and games. The aim of this thesis was to investigate the status of ICT in the pedagogical activities in the City of Helsinki. This study explored what ICT tools the educators had at their disposal, how they used them in their activities and the attitudes and opinions they had towards the use of ICT in the group's pedagogical activities.
The theoretical basis for this thesis was The National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care, research on children's ICT skills and media education, and other related literature. The research material was collected through a questionnaire survey in three kindergartens run by the City of Helsinki. The survey was sent to educators who worked in three different kindergartens in Helsinki.12 responses were received. The survey responses were analyzed by using theory-guided content analysis.
The responses showed that children used ICT tools in a group under adult supervision or together with an adult. Educators considered ICT to be an opportunity for the diversification of learning in early childhood pedagogical activities. Educators thought that the development of critical literacy skills was an important factor in supporting the development of ICT skills.
The research results also presented a wide range of challenges concerning supporting children's ICT skills. Educators are uncertain about their own ICT skills and the lack of resources, such as time, equipment and skills, was seen as a barrier to supporting children's ICT skills. The respondents felt that there was a shortage of ICT equipment, time for planning and content exploration. Also, more expertise was needed. The responses also reflected that early childhood educators did not see ICT support as an essential part of early childhood education.
Keywords: media education, multiliteracy, information and communication technology, early childhood education
Katariina Nyman & Laura Hyvönen
Tieto- ja viestintäteknologian käyttö varhaiskasvatuksessa – Kasvattajien näkökulma kolmessa Helsingin kaupungin päiväkodissa
48 sivua, 2 liitettä
Kevät 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan amk-tutkinto
Sosionomi (AMK) ja varhaiskasvatuksen opettajan virkakelpoisuus
Monilukutaito sekä tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen on yksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden viidestä laaja-alaisen osaamisen alueista. Varhaiskasvatusikäisen lapsen tulisi voida tutkia ja havainnoida tieto- ja viestintäteknologian roolia arjessa sekä tutustua tieto- ja viestintäteknologisiin välineisiin, sovelluksiin ja peleihin. Opinnäytetyössä selvitettiin kolmen Helsingin kaupungin päiväkodin tieto- ja viestintäteknologista tilannetta. Selvitettiin sitä, mitä tieto- ja viestintäteknologisia välineitä kasvattajilla on ryhmän käytössä, miten he käyttävät niitä toiminnassaan sekä millaisia asenteita ja mielipiteitä heillä on tieto- ja viestintäteknologian käyttöä kohtaan ryhmän pedagogisessa toiminnassa.
Työn teoreettisena pohjana on valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, lasten tieto- ja viestintäteknologian osaamisen tukemista ja mediakasvatusta koskevat tutkimukset sekä aiheeseen liittyvä muu kirjallisuus. Tutkimusaineisto on kerätty kyselyn avulla. Kysely lähetettiin kolmen Helsingin kaupungin päiväkodin kasvattajille. Vastauksia saatiin 12. Litteroitu aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Vastauksista selvisi, että lapset käyttivät tieto- ja viestintäteknologisia välineitä ryhmässä aikuisen valvonnassa tai yhdessä aikuisen kanssa. Ryhmissä oli rajattu laitteiden käyttöä ajallisesti sekä sisällön suhteen. Kasvattajat näkivät oppimisen monipuolistamisen tieto- ja viestintäteknologian tuomana mahdollisuutena ryhmän pedagogiseen toimintaan. Tärkeänä asiana tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisessa kasvattajat pitivät kriittisen lukutaidon kehittymistä.
Tutkimustuloksista välittyi myös monenlaisia haasteita lasten tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisessa. Kasvattajat olivat epävarmoja omasta tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisestaan ja myös resurssien puute nähtiin esteenä lasten tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisessa. Tieto- ja viestintäteknologisia laitteita ja aikaa työn suunnittelulle sekä sisältöihin tutustumiselle oli liian vähän. Myös osaamista kaivattiin lisää. Vastauksista välittyi se, että varhaiskasvattajat eivät pitäneet tieto- ja viestintäteknologista osaamisen tukemista olennaisena osana varhaiskasvatuksen arkea.
Asiasanat: mediakasvatus, monilukutaito, tieto- ja viestintäteknologia, varhaiskasvatus
Multiliteracy and Information and communications technology (ICT) competence is one of the five areas of transversal competence of the national Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. A child in early childhood education should be able to explore and observe the role of ICT in everyday life and become familiar with ICT tools, applications and games. The aim of this thesis was to investigate the status of ICT in the pedagogical activities in the City of Helsinki. This study explored what ICT tools the educators had at their disposal, how they used them in their activities and the attitudes and opinions they had towards the use of ICT in the group's pedagogical activities.
The theoretical basis for this thesis was The National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care, research on children's ICT skills and media education, and other related literature. The research material was collected through a questionnaire survey in three kindergartens run by the City of Helsinki. The survey was sent to educators who worked in three different kindergartens in Helsinki.12 responses were received. The survey responses were analyzed by using theory-guided content analysis.
The responses showed that children used ICT tools in a group under adult supervision or together with an adult. Educators considered ICT to be an opportunity for the diversification of learning in early childhood pedagogical activities. Educators thought that the development of critical literacy skills was an important factor in supporting the development of ICT skills.
The research results also presented a wide range of challenges concerning supporting children's ICT skills. Educators are uncertain about their own ICT skills and the lack of resources, such as time, equipment and skills, was seen as a barrier to supporting children's ICT skills. The respondents felt that there was a shortage of ICT equipment, time for planning and content exploration. Also, more expertise was needed. The responses also reflected that early childhood educators did not see ICT support as an essential part of early childhood education.
Keywords: media education, multiliteracy, information and communication technology, early childhood education