Elämänpeli: Kortit opetuskäyttöön lapsiperheiden hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä
Mattila, Juho; Mäkelä, Sointu; Jokitalo, Minna (2020)
Mattila, Juho
Mäkelä, Sointu
Jokitalo, Minna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005047139
Tiivistelmä
Minna Jokitalo, Juho Mattila & Sointu Mäkelä
Elämänpeli – Kortit opetuskäyttöön lapsiperheiden hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä
48 s., 3 liitettä
Kevät, 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK) Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Elämänpeli – kortit lapsiperheiden hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä sekä korttien käytöllä lisätä opiskelijoiden osaamista Perhetyö- ja lastensuojelu opintojakson osaamistavoitteiden mukaisesti. Tavoitteena oli monipuolistaa Diakonia-ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksen opetusta Elämänpeli -korttien avulla. Yhteistyökumppanina toimi Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Teoreettisina lähtökohtina opinnäytetyössä perehdyttiin hyvinvointiin ja huono-osaisuuteen, lapsiperheiden hyvinvointiin, hyvinvoinnin suojaaviin ja riskitekijöihin sekä varhaisen puuttumisen näkökulmaan ongelmien ehkäisyssä. Lisäksi perehdyimme sosionomin (AMK) rooliin sosiaalialan ammattilaisena, ja sosionomi (AMK) koulutuksen monipuolistamiseen käyttäen simulaatiotyyppistä oppimisympäristöä.
Opinnäytetyön toteutustapa oli kehittämispainotteinen produktio. Teoriatietoon perehtymällä valitsimme kortteihin 68 käsitettä lasten ja lapsiperheiden hyvinvointiin vaikuttavista suojaavista ja riskitekijöistä. Kokeilimme korttejamme Perhetyö ja lastensuojelu – opintojaksolla, ja suunnittelimme kokeilua varten opintojakson tavoitteita vastaavan oppitunnin, simulaatiotyyppistä oppimisympäristöä apuna käyttäen. Korttien toimivuus ja niiden kokeilu osana opetusta arvioitiin havainnoinnin ja opiskelijoille suunnatun kyselyn avulla. Saimme arvioinnin myös opintojakson lehtorilta.
Opinnäytetyön arvioinnissa keskityttiin koko opinnäytetyöprosessiin ja sen tavoitteisiin. Johtopäätökset toivat esille, että opinnäytetyölle asetetut tavoitteet toteutuivat opiskelijoiden näkökulmasta, ja suurin osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista antoivat positiivista palautetta oppitunnista ja korteista. Opinnäytetyö tuki opinnäytetyön tekijöiden ammatillista kehittymistä teorian ja käytännön yhdistymisen sekä soveltamisen kautta. Opinnäytetyön produktiona syntyneitä kortteja voidaan hyödyntää jatkossa osana Diakonia-ammattikorkeakoulun opetusta.
Asiasanat: hyvinvointi, lapsiperheet, koulutus, suojaavat- ja riskitekijät
Elämänpeli – Kortit opetuskäyttöön lapsiperheiden hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä
48 s., 3 liitettä
Kevät, 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosionomi (AMK)
Sosionomi (AMK) Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Elämänpeli – kortit lapsiperheiden hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä sekä korttien käytöllä lisätä opiskelijoiden osaamista Perhetyö- ja lastensuojelu opintojakson osaamistavoitteiden mukaisesti. Tavoitteena oli monipuolistaa Diakonia-ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksen opetusta Elämänpeli -korttien avulla. Yhteistyökumppanina toimi Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Teoreettisina lähtökohtina opinnäytetyössä perehdyttiin hyvinvointiin ja huono-osaisuuteen, lapsiperheiden hyvinvointiin, hyvinvoinnin suojaaviin ja riskitekijöihin sekä varhaisen puuttumisen näkökulmaan ongelmien ehkäisyssä. Lisäksi perehdyimme sosionomin (AMK) rooliin sosiaalialan ammattilaisena, ja sosionomi (AMK) koulutuksen monipuolistamiseen käyttäen simulaatiotyyppistä oppimisympäristöä.
Opinnäytetyön toteutustapa oli kehittämispainotteinen produktio. Teoriatietoon perehtymällä valitsimme kortteihin 68 käsitettä lasten ja lapsiperheiden hyvinvointiin vaikuttavista suojaavista ja riskitekijöistä. Kokeilimme korttejamme Perhetyö ja lastensuojelu – opintojaksolla, ja suunnittelimme kokeilua varten opintojakson tavoitteita vastaavan oppitunnin, simulaatiotyyppistä oppimisympäristöä apuna käyttäen. Korttien toimivuus ja niiden kokeilu osana opetusta arvioitiin havainnoinnin ja opiskelijoille suunnatun kyselyn avulla. Saimme arvioinnin myös opintojakson lehtorilta.
Opinnäytetyön arvioinnissa keskityttiin koko opinnäytetyöprosessiin ja sen tavoitteisiin. Johtopäätökset toivat esille, että opinnäytetyölle asetetut tavoitteet toteutuivat opiskelijoiden näkökulmasta, ja suurin osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista antoivat positiivista palautetta oppitunnista ja korteista. Opinnäytetyö tuki opinnäytetyön tekijöiden ammatillista kehittymistä teorian ja käytännön yhdistymisen sekä soveltamisen kautta. Opinnäytetyön produktiona syntyneitä kortteja voidaan hyödyntää jatkossa osana Diakonia-ammattikorkeakoulun opetusta.
Asiasanat: hyvinvointi, lapsiperheet, koulutus, suojaavat- ja riskitekijät