Seppon käyttäjäryhmän käytettävyysarviointi ja ratkaisuehdotukset käyttäjäkokemuksen parantamiseksi
Alkio, Onni (2020)
Alkio, Onni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005118317
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan toimeksiantaja Lentävä Liitutaulu Oy:n digitaalisen oppimisalustan, Seppon, käytettävyyttä yhden käyttäjäryhmän näkökulmasta ja pohditaan ratkaisuehdotuksia käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Tutkittava käyttäjäryhmä on Seppolla tehtyjen sponsoroitujen opetuspelien käyttäjät. Työn tavoitteena on saada selville sponsoroitujen opetuspelien käytettävyysongelmia ja pohtia uusia ratkaisumalleja tuotteen käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.
Seppo on kouluille ja yrityksille myytävä tuote, jolla käyttäjät pystyvät luomaan oppimispelejä. Käyttäjät asettavat peleihin pelikartan, tehtäviä ja lisäasetuksia. Pelaajat kirjautuvat peliin sisään ja suorittavat sen sisällön omilla laitteillaan. Seppossa on paljon erilaisia ominaisuuksia, jotka tuovat syvyyttä pelaamiseen. Monet erilaiset toiminnot tekevät kuitenkin tuotteen opettelusta ja käytöstä haastavampaa. Toimeksiantaja Lentävä Liitutaulu Oy haluaa tehdä tuotteen käytöstä helpompaa ja vähentää käyttäjien työmäärää sen parissa.
Tutkittava käyttäjäryhmä, sponsoroidun pelin lataajat, ovat käyttäjiä, jotka eivät itse luo peliä, vaan saavat valmiin pelin käyttöönsä Seppon asiakasorganisaatiolta, kuten Suomen Punaiselta Ristiltä.
Työn teoriaosuus kirjoitetaan käyttäen avuksi tietokirjastoja. Seppon käytettävyyden tutki-musta varten toteutetaan käyttäjille käyttäjähaastattelut ja käytettävyystestit. Kerätyn taustatiedon ja tutkimustulosten pohjalta suunnitellaan käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ratkaisuehdotuksia, kuten käyttöohjeet ja prototyyppi ohjeistetusta tuotteen käytöstä.
Seppo on kouluille ja yrityksille myytävä tuote, jolla käyttäjät pystyvät luomaan oppimispelejä. Käyttäjät asettavat peleihin pelikartan, tehtäviä ja lisäasetuksia. Pelaajat kirjautuvat peliin sisään ja suorittavat sen sisällön omilla laitteillaan. Seppossa on paljon erilaisia ominaisuuksia, jotka tuovat syvyyttä pelaamiseen. Monet erilaiset toiminnot tekevät kuitenkin tuotteen opettelusta ja käytöstä haastavampaa. Toimeksiantaja Lentävä Liitutaulu Oy haluaa tehdä tuotteen käytöstä helpompaa ja vähentää käyttäjien työmäärää sen parissa.
Tutkittava käyttäjäryhmä, sponsoroidun pelin lataajat, ovat käyttäjiä, jotka eivät itse luo peliä, vaan saavat valmiin pelin käyttöönsä Seppon asiakasorganisaatiolta, kuten Suomen Punaiselta Ristiltä.
Työn teoriaosuus kirjoitetaan käyttäen avuksi tietokirjastoja. Seppon käytettävyyden tutki-musta varten toteutetaan käyttäjille käyttäjähaastattelut ja käytettävyystestit. Kerätyn taustatiedon ja tutkimustulosten pohjalta suunnitellaan käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ratkaisuehdotuksia, kuten käyttöohjeet ja prototyyppi ohjeistetusta tuotteen käytöstä.