Englanninkieltä puhuvien maahanmuuttajien työllistyminen palveluliiketoiminnassa
Salovaara-Mäkinen, Sirkka (2020)
Salovaara-Mäkinen, Sirkka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128476
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa englanninkielisten työntekijöiden työllistymismahdollisuuksia catering-alan asiakkaan kohteissa, lisäten asiakkaan käytettävissä olevaa reserviä sekä uudistaa ja kehittää Yrityksen X sisäisiä prosesseja ja toimintamalleja niin, että täysin englanninkielisten työntekijöiden työllistyminen olisi mahdollista. Tutkimuksen kohteina olivat Yritys X:n maahanmuuttajataustaiset työntekijät, asiakkaan työntekijät, asiakkaan kanssa samalla sektorilla toimivat suurimmat yritykset sekä asiakkaan aluepäälliköt. Salassapitosyistä tässä työssä yrityksestä käytetään nimeä Yritys X.
Teoriapohjana työssä käsiteltiin Yritys X:n strategiaa, toimintamallia, prosesseja sekä tulevaisuuden tavoitteita, maahanmuuttajien asemaa työelämässä, palveluliiketoimintaa sekä strategiaa ja sen muodostumista.
Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, tutkittavaa asiaa lähestyttiin sekä laadullisin että määrällisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusosiossa käytettiin asiakaslähtöisiä menetelmiä ja niiden yhdistelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselyiden, haastattelun, havainnoinnin ja benchmarkingin avulla. Tutkimusten kautta saatujen vastausten pohjalta lähdettiin pohtimaan kehittämisehdotuksia Yritys X:n toimintojen kehittämiseen sekä asiakasta tukevian uusien palvelumuotojen tuottamiseen.
Tuloksia voidaan hyödyntää nykytilaa kehitettäessä ja uusia palveluita tai tuotteita suunniteltaessa. Pohdinta osiossa annetaan myös ehdotuksia jatkotutkimuksille ja siihen, miten käytettyä tutkimustapaa voitaisiin hyödyntää yrityksen muiden toimialojen asiakkaiden kohdalla.
Teoriapohjana työssä käsiteltiin Yritys X:n strategiaa, toimintamallia, prosesseja sekä tulevaisuuden tavoitteita, maahanmuuttajien asemaa työelämässä, palveluliiketoimintaa sekä strategiaa ja sen muodostumista.
Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, tutkittavaa asiaa lähestyttiin sekä laadullisin että määrällisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusosiossa käytettiin asiakaslähtöisiä menetelmiä ja niiden yhdistelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselyiden, haastattelun, havainnoinnin ja benchmarkingin avulla. Tutkimusten kautta saatujen vastausten pohjalta lähdettiin pohtimaan kehittämisehdotuksia Yritys X:n toimintojen kehittämiseen sekä asiakasta tukevian uusien palvelumuotojen tuottamiseen.
Tuloksia voidaan hyödyntää nykytilaa kehitettäessä ja uusia palveluita tai tuotteita suunniteltaessa. Pohdinta osiossa annetaan myös ehdotuksia jatkotutkimuksille ja siihen, miten käytettyä tutkimustapaa voitaisiin hyödyntää yrityksen muiden toimialojen asiakkaiden kohdalla.