Joukkoliikenteen asiakastarpeiden kartoitus : Case: Pohjois-Savon ELY-keskus
Niiranen, Katriina (2020)
Niiranen, Katriina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128469
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty oman työyhteisön selvityshankkeena Pohjois-Savon ELY-keskuksen Liikenne- ja infrastruktuuri – vastuualueelle. Työssä tehtiin asiakaskysely Pohjois-Savon ELY-keskuksen joukkoliikenteen kolmen eri yhteysvälin linja-autovuoroissa kesällä ja syksyllä 2019. Tutkimuksella haluttiin saada selville, millä tasolla Pohjois-Savon ELY-keskuksen joukkoliikennetarjonnan koetaan olevan ja sillä haettiin vastauksia muun muassa joukkoliikenteen vuorotarjonnan riittävyyteen, lipputuotteiden selkeyteen ja saavutettavuuteen sekä matkustusinformaation toteutumiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan joukkoliikenteen järjestämisestä Pohjois-Savon ELY-keskuksen toimivalta-alueella. Myös joukkoliikenteen palvelutason määrittäminen ja asiakastarpeiden ymmärtäminen antavat sopivaa tietopohjaa asiakaskyselyteemaan liittyen. Työn lopussa esitellään kyselyn toteutus, tulokset sekä johtopäätökset.
Asiakaskyselyiden vastaajamäärät olivat pienet, mutta vastausten perusteella voidaan saada suuntaa antavaa kuvaa yhteysvälien asiakasmielipiteistä. Tämän opinnäytetyön perusteella vastaavia laajamittaisia asiakaskyselyitä ei kannata Pohjois-Savon ELY-keskuksen hankkimassa joukkoliikenteessä tehdä säännöllisesti. Ennemminkin kannattaa kohdentaa kyselyjä yhteysväleihin, joissa on kokeiltu uutta palvelua, on tapahtunut muutoksia lippu- ja maksujärjestelmien suhteen tai on ilmennyt asiakaspalautteiden perusteella jotain kehitettävää.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan joukkoliikenteen järjestämisestä Pohjois-Savon ELY-keskuksen toimivalta-alueella. Myös joukkoliikenteen palvelutason määrittäminen ja asiakastarpeiden ymmärtäminen antavat sopivaa tietopohjaa asiakaskyselyteemaan liittyen. Työn lopussa esitellään kyselyn toteutus, tulokset sekä johtopäätökset.
Asiakaskyselyiden vastaajamäärät olivat pienet, mutta vastausten perusteella voidaan saada suuntaa antavaa kuvaa yhteysvälien asiakasmielipiteistä. Tämän opinnäytetyön perusteella vastaavia laajamittaisia asiakaskyselyitä ei kannata Pohjois-Savon ELY-keskuksen hankkimassa joukkoliikenteessä tehdä säännöllisesti. Ennemminkin kannattaa kohdentaa kyselyjä yhteysväleihin, joissa on kokeiltu uutta palvelua, on tapahtunut muutoksia lippu- ja maksujärjestelmien suhteen tai on ilmennyt asiakaspalautteiden perusteella jotain kehitettävää.