Suomalainen apulaisohjausosasto ja sen kehittäminen
Kasper, Olli (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128561
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee suomalaisen apulaisohjausosaston rakennetta ja toimintaa pitkissä elokuva- ja televisiotuotannoissa. Tutkimuskysymys on: kuinka suomalaista apulaisohjausosastoa tulisi kehittää?
Hyvin organisoitu apulaisohjausosasto on elintärkeä osa elokuva- ja televisiotuotantoja. Osasto toimii koko tuotannon viestinnällisenä ja suunnittelullisena keskuksena. Apulaisohjausosasto aikatauluttaa kuvaukset ja johtaa toimintaa kuvauspaikalla. Apulaisohjausosastolla työskentelevän täytyy olla sosiaalisesti lahjakas, stressiä sietävä ja isoja kokonaisuuksia hallitseva osaaja.
Suomessa apulaisohjausosaston koko on vakiintunut kolmen henkilön suuruiseksi. Työnjako osaston sisällä taas voi vaihdella paljonkin riippuen siitä minkä kokoista tuotantoa tehdään ja onko kyseessä elokuva vai televisiosarja.
Tutkimus koostuu joukosta teemahaastatteluja sekä suomen- ja englanninkielisistä elokuvatuotantoa käsittelevistä kirjoista ja valikoiduista verkkodokumenteista. Lisäksi työssä reflektoidaan omia kokemuksia ammattikentältä. Työssä tutkitaan alalla ja osaston sisällä vallitsevaa nykytilannetta sekä sitä, miten kokeneiden ammattilaisten itsensä mielestä osastoa tai sen toimintaa tulisi kehittää. Työssä käsitellään elokuva- ja televisioalan kansainvälistymisen mukanaan tuomia haasteita ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyötä varten tehtyjen haastattelujen ja kerätyn tiedon pohjalta voi todeta, että osastoa ja sen toimintaa tulisi kehittää. Yksi ongelma on heikko ammatillinen järjestäytyminen. Kaikki ei kuitenkaan ole vain apulaisohjaajien käsissä, vaan tuotantoyhtiöillä on myös oma suuri vastuunsa. Isoimpana ongelmana on liian pienet osastokoot ja sitä kautta työn liika kuormittavuus. Osastokokoja tulisi kasvattaa, ja esimerkkien pohjalta tehdyt kustannus-hyötylaskelmat osoittavat, että osastokoon kasvattaminen on taloudellisesti kannattavaa.
Hyvin organisoitu apulaisohjausosasto on elintärkeä osa elokuva- ja televisiotuotantoja. Osasto toimii koko tuotannon viestinnällisenä ja suunnittelullisena keskuksena. Apulaisohjausosasto aikatauluttaa kuvaukset ja johtaa toimintaa kuvauspaikalla. Apulaisohjausosastolla työskentelevän täytyy olla sosiaalisesti lahjakas, stressiä sietävä ja isoja kokonaisuuksia hallitseva osaaja.
Suomessa apulaisohjausosaston koko on vakiintunut kolmen henkilön suuruiseksi. Työnjako osaston sisällä taas voi vaihdella paljonkin riippuen siitä minkä kokoista tuotantoa tehdään ja onko kyseessä elokuva vai televisiosarja.
Tutkimus koostuu joukosta teemahaastatteluja sekä suomen- ja englanninkielisistä elokuvatuotantoa käsittelevistä kirjoista ja valikoiduista verkkodokumenteista. Lisäksi työssä reflektoidaan omia kokemuksia ammattikentältä. Työssä tutkitaan alalla ja osaston sisällä vallitsevaa nykytilannetta sekä sitä, miten kokeneiden ammattilaisten itsensä mielestä osastoa tai sen toimintaa tulisi kehittää. Työssä käsitellään elokuva- ja televisioalan kansainvälistymisen mukanaan tuomia haasteita ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyötä varten tehtyjen haastattelujen ja kerätyn tiedon pohjalta voi todeta, että osastoa ja sen toimintaa tulisi kehittää. Yksi ongelma on heikko ammatillinen järjestäytyminen. Kaikki ei kuitenkaan ole vain apulaisohjaajien käsissä, vaan tuotantoyhtiöillä on myös oma suuri vastuunsa. Isoimpana ongelmana on liian pienet osastokoot ja sitä kautta työn liika kuormittavuus. Osastokokoja tulisi kasvattaa, ja esimerkkien pohjalta tehdyt kustannus-hyötylaskelmat osoittavat, että osastokoon kasvattaminen on taloudellisesti kannattavaa.