Kuinka tarjota laatuelokuvaa nuorille Helsingissä? : 2. asteen opiskelijoille suunnattu elokuvakasvatus Cinema Orionin toimintaympäristössä
Aikio, Katri (2020)
Aikio, Katri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138717
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, joka tarkastelee elokuvakasvatuksen järjestämistä 2. asteen opiskelijoille Helsingissä. Työn tavoitteena on löytää ratkaisevia tekijöitä mahdollisimman kiinnostavan ja toteuttamiskelpoisen elokuvakasvatuksen järjestämiseksi elokuvateatteri Orionin toimintaympäristössä.
Työn teoreettinen viitekehyksenä on elokuvakasvatuksen, taidekasvatuksen, kulttuurikasvatuksen ja yleisötyön traditio, erityisesti tuottajan näkökulmasta tarkasteltuna. Aineistonkeruumenetelminä on käytetty kulttuurituotannon opiskelijoiden yhteisöllistä ideointityöpajaa ja toisen asteen opiskelijoille ja opettajille suunnattua kyselyä.
Työn tuloksista käy ilmi etenkin opiskelijoiden monipuolinen kiinnostus elokuvaa kohtaan. Varsinkin ajankohtaiset aiheet ja elokuvan liittäminen osaksi kursseja koetaan mielekkäiksi ja niitä kohti tämä työ myös suuntautuu. Tuottajan ammatin kannalta työ selventää elokuvakasvatuksen järjestämisen tuotannollista tarvetta tilanteessa, jossa elokuvakasvatus vasta hakee paikkaansa koulujärjestelmässä.
Ratkaisuna tutkittavaan aiheeseen työ esittelee perusteltuja, tuotannollisia näkökulmia elokuvakasvatuksen järjestämiseksi toisen asteen opiskelijoille Helsingissä. Tässä työssä esitellyt ratkaisut ovat pilottivaiheessa oleva Elokuvaklassikkokurssi, perinteikäs Kulttuurikurssi sekä uutena ratkaisuna Elokuvafestivaalikurssi.
Työn teoreettinen viitekehyksenä on elokuvakasvatuksen, taidekasvatuksen, kulttuurikasvatuksen ja yleisötyön traditio, erityisesti tuottajan näkökulmasta tarkasteltuna. Aineistonkeruumenetelminä on käytetty kulttuurituotannon opiskelijoiden yhteisöllistä ideointityöpajaa ja toisen asteen opiskelijoille ja opettajille suunnattua kyselyä.
Työn tuloksista käy ilmi etenkin opiskelijoiden monipuolinen kiinnostus elokuvaa kohtaan. Varsinkin ajankohtaiset aiheet ja elokuvan liittäminen osaksi kursseja koetaan mielekkäiksi ja niitä kohti tämä työ myös suuntautuu. Tuottajan ammatin kannalta työ selventää elokuvakasvatuksen järjestämisen tuotannollista tarvetta tilanteessa, jossa elokuvakasvatus vasta hakee paikkaansa koulujärjestelmässä.
Ratkaisuna tutkittavaan aiheeseen työ esittelee perusteltuja, tuotannollisia näkökulmia elokuvakasvatuksen järjestämiseksi toisen asteen opiskelijoille Helsingissä. Tässä työssä esitellyt ratkaisut ovat pilottivaiheessa oleva Elokuvaklassikkokurssi, perinteikäs Kulttuurikurssi sekä uutena ratkaisuna Elokuvafestivaalikurssi.