Potilasturvallisuus ja ISBAR-menetelmä puhelimessa käytävän viestinnän ytimessä
Ervasti, Maarit; Hackzell, Tarja; Päätalo, Kati; Saarnio, Reetta (2020)
Ervasti, Maarit
Hackzell, Tarja
Päätalo, Kati
Saarnio, Reetta
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005138742
Tiivistelmä
Potilasturvallisuus on tärkeä osa hyvää ja laadukasta hoitoa. Potilaan siirtyessä yksilöstä toiseen on hoidon jatkuvuuden kannalta olennaista, että potilasta koskeva tieto välittyy nopeasti ja tiivistetysti. Tiedonsiirto tapahtuu usein puhelimitse ja ISBAR-menetelmä toimii hyvänä pohjana tässä.
Tässä artikkelissa kuvatussa opinnäytetyössä kehitettiin Sairaanhoitajaliiton ISBAR-menetelmään pohjautuva taskukortti puhelimitse tapahtuvaan tiedonsiirtoon yhteistyössä Oulun kaupungin kahdeksan työyksikön kanssa. Tavoitteena oli potilasturvallisuuden parantaminen, yhteisen toimintatapamallin luominen ja tiedonsiirron nopeuttaminen taskukortin avulla Oulun kaupungin hoitoyksiköiden välillä. Kehittämistyö perustuu aikaisempaan teoriaan ja kehitettyyn ISBAR-menetelmään, kahteen Webropol-kyselyyn ja yhteiseen kehittämiseen hoitohenkilöstön kanssa.
Kehitettyä taskukorttia voidaan hyödyntää puhelimitse tapahtuvassa tiedonsiirrossa eri yksiköiden välillä. Jatkossa voitaisiin tutkia, kuinka taskukortti hyödyntäisi muitakin palveluntarjoajia. ISBAR-menetelmään pohjautuvasta taskukortista olisi tärkeää kehittää työyksikköjä palveleva oman näköinen kooste, jotta se otettaisiin käyttöön työyksiköissä. Menetelmän käytön kouluttaminen on myös tärkeää käyttöönoton onnistumiseksi.
Tässä artikkelissa kuvatussa opinnäytetyössä kehitettiin Sairaanhoitajaliiton ISBAR-menetelmään pohjautuva taskukortti puhelimitse tapahtuvaan tiedonsiirtoon yhteistyössä Oulun kaupungin kahdeksan työyksikön kanssa. Tavoitteena oli potilasturvallisuuden parantaminen, yhteisen toimintatapamallin luominen ja tiedonsiirron nopeuttaminen taskukortin avulla Oulun kaupungin hoitoyksiköiden välillä. Kehittämistyö perustuu aikaisempaan teoriaan ja kehitettyyn ISBAR-menetelmään, kahteen Webropol-kyselyyn ja yhteiseen kehittämiseen hoitohenkilöstön kanssa.
Kehitettyä taskukorttia voidaan hyödyntää puhelimitse tapahtuvassa tiedonsiirrossa eri yksiköiden välillä. Jatkossa voitaisiin tutkia, kuinka taskukortti hyödyntäisi muitakin palveluntarjoajia. ISBAR-menetelmään pohjautuvasta taskukortista olisi tärkeää kehittää työyksikköjä palveleva oman näköinen kooste, jotta se otettaisiin käyttöön työyksiköissä. Menetelmän käytön kouluttaminen on myös tärkeää käyttöönoton onnistumiseksi.