Hoitoa ja huolenpitoa etäältä, sairaanhoitajien kokemuksia etähoitotyöstä chat-palvelussa
Leinonen, Suua (2020)
Leinonen, Suua
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005128704
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan työtehtävät ovat muuttumassa digitalisaation ja hoitotyössä lisääntyvän teknologian vuoksi. Sairaanhoitajalta vaaditaan kykyä omaksua teknologian nopea
kehittymisen ja digitalisaation muuttamat työskentelytavat. Sairaanhoitajan työssä painottuu asiakkaiden ohjaamisen osaaminen, kun etä- ja itsehoito lisääntyvät. Digitalisaatiolla ja
etäpalveluilla pyritään saavuttamaan kattava terveyspalvelujen saatavuus ja hillitä kustannuksia sekä tuottaa laadukkaita palveluja. Digitaaliset palvelut edellyttävät sairaanhoitajaa kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää sairaanhoitajien kokemuksia etähoitotyöstä, kun
vuorovaikutus potilaaseen tapahtuu chat-yhteyden kautta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa
sairaanhoitajan työstä ja osaamisvaatimuksista etähoitotyössä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelututkimuksena ja se analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Haastatteluun
osallistui viisi sairaanhoitajaa (N=5), jotka tekevät etähoitotyötä vastaamalla
terveyskeskusasiakkaiden kysymyksiin chatin kautta.
Tuloksista käy ilmi, että chat palvelussa työskentely vaatii aikaisempaa kokemusta
potilastyöstä ja hoidon tarpeen arvioinnista. Yhteistyö palvelussa työskentelevän lääkärin kanssa koetaan hyvänä niin potilaan hyvän hoidon kuin sairaanhoitajan oman ammatillisen kehittymisen kannalta. Haastateltavat kokivat etähoitotyön mielekkääksi ja tehokkaaksi tavaksi tehdä hoitotyötä ja toivoivat palveluiden kehittyvän ja lisääntyvän jatkossa. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää uusien etäpalveluiden suunnittelussa ja
sairaanhoitajien perehdytyksessä etähoitotyötä varten. Nursing duties are changing because of increasing digitalization and technology in healthcare. Nurses must have the ability to learn new ways of working due to rapidly evolving technology and digitalization. Telenursing and self-care are becoming more
common, and nurses are often seen as coaches to a client. The digitalization of healthcare and eHealth aim to provide comprehensive access to health services, cut costs and offer high- quality services. Nurses must develop their interaction skills because of the new eHealth services.
The purpose of the thesis was to study nurses ́ experiences related to teleconsultation by means of a chat service. The aim was to produce information about nurses' work and
competence requirements in teleworking.
The thesis had a qualitative research approach, and the data was collected by using
interviews and analysed by using content analysis. Five nurses (N=5) were interviewed for this study. The nurses worked in teleconsulting via a chat service.
According to the results, working in a chat service requires previous experience in patient work and assessing the need for care. The nurses’ daily cooperation with a physician who also worked in the chat service was considered useful for the good care of the patients as well as for the nurses' own professional development. The interviewees found working in tele-healthcare meaningful and a very effective way to do nursing. They all wished that eHealth services would develop and increase in the future. The results of the thesis can be utilized in the planning of new eHealth services and in the orientation of nurses for
teleworking.
kehittymisen ja digitalisaation muuttamat työskentelytavat. Sairaanhoitajan työssä painottuu asiakkaiden ohjaamisen osaaminen, kun etä- ja itsehoito lisääntyvät. Digitalisaatiolla ja
etäpalveluilla pyritään saavuttamaan kattava terveyspalvelujen saatavuus ja hillitä kustannuksia sekä tuottaa laadukkaita palveluja. Digitaaliset palvelut edellyttävät sairaanhoitajaa kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää sairaanhoitajien kokemuksia etähoitotyöstä, kun
vuorovaikutus potilaaseen tapahtuu chat-yhteyden kautta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa
sairaanhoitajan työstä ja osaamisvaatimuksista etähoitotyössä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelututkimuksena ja se analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Haastatteluun
osallistui viisi sairaanhoitajaa (N=5), jotka tekevät etähoitotyötä vastaamalla
terveyskeskusasiakkaiden kysymyksiin chatin kautta.
Tuloksista käy ilmi, että chat palvelussa työskentely vaatii aikaisempaa kokemusta
potilastyöstä ja hoidon tarpeen arvioinnista. Yhteistyö palvelussa työskentelevän lääkärin kanssa koetaan hyvänä niin potilaan hyvän hoidon kuin sairaanhoitajan oman ammatillisen kehittymisen kannalta. Haastateltavat kokivat etähoitotyön mielekkääksi ja tehokkaaksi tavaksi tehdä hoitotyötä ja toivoivat palveluiden kehittyvän ja lisääntyvän jatkossa. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää uusien etäpalveluiden suunnittelussa ja
sairaanhoitajien perehdytyksessä etähoitotyötä varten.
common, and nurses are often seen as coaches to a client. The digitalization of healthcare and eHealth aim to provide comprehensive access to health services, cut costs and offer high- quality services. Nurses must develop their interaction skills because of the new eHealth services.
The purpose of the thesis was to study nurses ́ experiences related to teleconsultation by means of a chat service. The aim was to produce information about nurses' work and
competence requirements in teleworking.
The thesis had a qualitative research approach, and the data was collected by using
interviews and analysed by using content analysis. Five nurses (N=5) were interviewed for this study. The nurses worked in teleconsulting via a chat service.
According to the results, working in a chat service requires previous experience in patient work and assessing the need for care. The nurses’ daily cooperation with a physician who also worked in the chat service was considered useful for the good care of the patients as well as for the nurses' own professional development. The interviewees found working in tele-healthcare meaningful and a very effective way to do nursing. They all wished that eHealth services would develop and increase in the future. The results of the thesis can be utilized in the planning of new eHealth services and in the orientation of nurses for
teleworking.