Perehdytysopas Pääskylinnan päiväkodin esimiehen tehtäviin
Nuotio, Pirjo (2011)
Nuotio, Pirjo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011093013400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011093013400
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada aikaan perehdytyskansio Pääskylinnan päiväkodin johtajan sijaiselle. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää ensisijaisesti Pääskylinnan päiväkodissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitin mitä, perehdyttämisellä tarkoitetaan ja mitkä ovat perehdyttämisen tavoitteet. Pyrin selvittämään opinnäytetyöni tehtävän sekä puran siihen liittyen tutkimukseeni liittyvän toteutuksen, aineiston hankinnasta analyysiin. Käyn läpi opinnäytetyöni tulokset ja eettisyyden ja luotettavuuden tutkimusta tehdessäni.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea Porin alueella toimivaa päiväkodin johtajaa. Kaksi johtajista tekee osastotyötä hallinnollisten tehtävien lisäksi. Yksi johtaja teki ainoastaan hallinnollisia tehtäviä. Haastattelut toteutettiin avoimilla haastattelukysymyksillä ja työni analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla.
Haastattelujen tulosten mukaan johtajien perehdyttäminen työhönsä on vielä alkutekijöissään. Kaikki haastateltavat ovat toimineet esimiestehtävissä hyvin pitkään. Lisähaasteita johtajille tuo jatkuvasti muuttuva työnkuva. Päiväkodin johtajat kokivat saavansa tukea muilta päiväkodeissa työskenteleviltä johtajilta sekä aluepäiväkotien johtajilta. Perehdyttämiskäytännöissä on eroavaisuuksia johtajien kesken mutta päällimmäiseksi nousi varajohtajien ja johtajien alkuvaiheen perehdyttämisen puutteellisuus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitin mitä, perehdyttämisellä tarkoitetaan ja mitkä ovat perehdyttämisen tavoitteet. Pyrin selvittämään opinnäytetyöni tehtävän sekä puran siihen liittyen tutkimukseeni liittyvän toteutuksen, aineiston hankinnasta analyysiin. Käyn läpi opinnäytetyöni tulokset ja eettisyyden ja luotettavuuden tutkimusta tehdessäni.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea Porin alueella toimivaa päiväkodin johtajaa. Kaksi johtajista tekee osastotyötä hallinnollisten tehtävien lisäksi. Yksi johtaja teki ainoastaan hallinnollisia tehtäviä. Haastattelut toteutettiin avoimilla haastattelukysymyksillä ja työni analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla.
Haastattelujen tulosten mukaan johtajien perehdyttäminen työhönsä on vielä alkutekijöissään. Kaikki haastateltavat ovat toimineet esimiestehtävissä hyvin pitkään. Lisähaasteita johtajille tuo jatkuvasti muuttuva työnkuva. Päiväkodin johtajat kokivat saavansa tukea muilta päiväkodeissa työskenteleviltä johtajilta sekä aluepäiväkotien johtajilta. Perehdyttämiskäytännöissä on eroavaisuuksia johtajien kesken mutta päällimmäiseksi nousi varajohtajien ja johtajien alkuvaiheen perehdyttämisen puutteellisuus.