Tekoälyratkaisut tapahtumissa ja tapahtumien markkinoinnissa
Isosomppi, Veera (2020)
Isosomppi, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051410106
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia tekoälyratkaisuja tapahtumissa ja tapahtumien markkinoinnissa voidaan hyödyntää koko tapahtumaprosessin aikana. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös konkretisoida, mitä lisäarvoa tekoälyratkaisut tuovat tapahtuma-alalle ja markkinoijille. Tutkimus suoritettiin käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää. Tutkimuksen neljä asiantuntijahaastattelua tehtiin 15.11.2019 – 19.3.2020 välillä.
Teoriaosuudessa käsitellään tekoälyn yleisiä käsitteitä, tekoälyn vaikutuksia markkinointiin ja millaisia tekoälyratkaisuja tapahtumissa ja niiden markkinoinnissa käytetään. Tietoperusta rajattiin face-to-face -tapahtumiin kuten liike- ja yritystapahtumiin tai urheilutapahtumiin ja konsertteihin. Tutkimuksessa ei pääasiallisesti käsitelty tekoälyyn liittyvää ohjelmointia tai syvällisesti sitä, miten tekoälyteknologia toimii. Tutkimuksen keskeisimpinä lähteinä käytettiin verkosta löytyneitä aikaisempia tutkimuksia, ajankohtaisia asiantuntija-artikkeleita ja -blogikirjoituksia, raportteja sekä kirjallisuutta.
Tuloksista selvisi, että mitä enemmän markkinoijilla on käytössään asiakasdataa, sitä paremmin he tuntevat asiakkaansa ja oppivat heidän käyttäytymisestään, jolloin on myös paremmat mahdollisuudet kohdentaa sisältöjä oikeaan aikaan, oikeassa kanavassa ja oikealle kohderyhmälle. Tekoälyratkaisut tapahtumien markkinoinnissa ja tapahtumissa ovat koneoppimisen avulla optimointi, sisällön automaatio ja personointi, dynaaminen hinnoittelu lipunmyynnissä, laskelmoiva ja ennakoiva markkinointi markkinointiviestien ja markkinoijan päätöksenteon tueksi sekä tapahtuman logistiikan ja osallistujien liikkumisen ennustamiseksi. Tapahtumien aikana tekoälyä hyödynnetään asiakaskokemuksen ja liiketoimintaprosessien parantamiseksi, kustannusten vähentämiseksi, sekä markkinoijan työn teon helpottamiseksi chatbottien ja tekoälypohjaiset verkostoitumissovellusten avulla. Tapahtuma-alalla tekoälyn hyödyntäminen on vielä pientä, mutta ehdottomasti tulevaisuuden tapahtumateknologiaa.
Teoriaosuudessa käsitellään tekoälyn yleisiä käsitteitä, tekoälyn vaikutuksia markkinointiin ja millaisia tekoälyratkaisuja tapahtumissa ja niiden markkinoinnissa käytetään. Tietoperusta rajattiin face-to-face -tapahtumiin kuten liike- ja yritystapahtumiin tai urheilutapahtumiin ja konsertteihin. Tutkimuksessa ei pääasiallisesti käsitelty tekoälyyn liittyvää ohjelmointia tai syvällisesti sitä, miten tekoälyteknologia toimii. Tutkimuksen keskeisimpinä lähteinä käytettiin verkosta löytyneitä aikaisempia tutkimuksia, ajankohtaisia asiantuntija-artikkeleita ja -blogikirjoituksia, raportteja sekä kirjallisuutta.
Tuloksista selvisi, että mitä enemmän markkinoijilla on käytössään asiakasdataa, sitä paremmin he tuntevat asiakkaansa ja oppivat heidän käyttäytymisestään, jolloin on myös paremmat mahdollisuudet kohdentaa sisältöjä oikeaan aikaan, oikeassa kanavassa ja oikealle kohderyhmälle. Tekoälyratkaisut tapahtumien markkinoinnissa ja tapahtumissa ovat koneoppimisen avulla optimointi, sisällön automaatio ja personointi, dynaaminen hinnoittelu lipunmyynnissä, laskelmoiva ja ennakoiva markkinointi markkinointiviestien ja markkinoijan päätöksenteon tueksi sekä tapahtuman logistiikan ja osallistujien liikkumisen ennustamiseksi. Tapahtumien aikana tekoälyä hyödynnetään asiakaskokemuksen ja liiketoimintaprosessien parantamiseksi, kustannusten vähentämiseksi, sekä markkinoijan työn teon helpottamiseksi chatbottien ja tekoälypohjaiset verkostoitumissovellusten avulla. Tapahtuma-alalla tekoälyn hyödyntäminen on vielä pientä, mutta ehdottomasti tulevaisuuden tapahtumateknologiaa.