Opas kokemustoimijoiden tilaajille Oulun seudulla
Simoska, Inga (2020)
Simoska, Inga
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811931
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli työstää opas kokemustoimijoiden tilaamisesta sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille Oulun seudulla. Toteutin oppaan Vaikuttavaa kokemustoimintaa Pohjois-Pohjanmaalla – hankkeelle yhteistyössä hankkeen projektipäällikön ja projektityöntekijän sekä hankkeen yhteistyöjärjestöjen työntekijöistä ja kokemustoimijoista koostuvan työryhmän kanssa. Pitkän aikavälin tavoitteena on lisätä entisestään kokemustoimijoiden monipuolista hyödyntämistä. Toinen pitkän aikavälin tavoite on kokemustiedon lisääntyminen, jonka avulla sosiaali- ja terveysalan ammattilainen voi kehittää asiakastyötään. Oppaan ensisijaisia hyödynsaajia ovat sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset Oulun seudulla. Lisäksi hyödynsaajia voivat olla opiskelijat sekä muut toimijat, jotka ovat kiinnostuneita tai kokevat hyötyvänsä kokemustoimijoista. Oppaan laatutavoitteet olivat sisällön selkeys, kattavuus sekä termistön oikeanmukaisuus.
Opinnäytetyön toteuttaminen eteni Jämsä & Mannisen tuotteistamisprosessia mukaillen. Tuotteistamisprosessi sisältää viisi vaihetta, jotka ovat ongelmien ja kehittämistarpeiden tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, tuotteen kehittely ja tuotteen viimeistely (Jämsä & Manninen 2000, 28). Oppaan tietoperusta keskittyy sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen sekä kokemustoimintaan sosiaali- ja terveysalalla. Tietoperustan kokoamisessa hyödynsin aiheen kirjallisuutta, lainsäädäntöä ja tutkimuksia.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui opas kokemustoimijoiden tilaajille Oulun seudulla, joka sisälsi tietoa kokemustiedosta, kokemustoimijan tehtävän kuvauksia, ohjeet kokemustoimijan tilaamiseen ja tapaamiseen valmistautumiseen, aitoja asiakaspalautteita sekä yhteystietoja kokemustoimijan löytämiseksi.
Keräsin palautetta valmiista oppaasta työryhmältä ja webropoll kyselyn avulla potentiaalisilta kokemustoimijoiden tilaajilta. Palautteiden mukaan opas oli onnistunut ja laatimieni tavoitteiden mukainen. Tulevaisuudessa opasta voisi kehittää muokkaamalla sitä sopimaan muihin maakuntiin tai kehittämällä valtakunnallinen nettisivusto. Oppaan visuaalisen ilmeen tekemisestä vastaa opinnäytetyön toimeksiantaja.
Opinnäytetyön toteuttaminen eteni Jämsä & Mannisen tuotteistamisprosessia mukaillen. Tuotteistamisprosessi sisältää viisi vaihetta, jotka ovat ongelmien ja kehittämistarpeiden tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, tuotteen kehittely ja tuotteen viimeistely (Jämsä & Manninen 2000, 28). Oppaan tietoperusta keskittyy sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen sekä kokemustoimintaan sosiaali- ja terveysalalla. Tietoperustan kokoamisessa hyödynsin aiheen kirjallisuutta, lainsäädäntöä ja tutkimuksia.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistui opas kokemustoimijoiden tilaajille Oulun seudulla, joka sisälsi tietoa kokemustiedosta, kokemustoimijan tehtävän kuvauksia, ohjeet kokemustoimijan tilaamiseen ja tapaamiseen valmistautumiseen, aitoja asiakaspalautteita sekä yhteystietoja kokemustoimijan löytämiseksi.
Keräsin palautetta valmiista oppaasta työryhmältä ja webropoll kyselyn avulla potentiaalisilta kokemustoimijoiden tilaajilta. Palautteiden mukaan opas oli onnistunut ja laatimieni tavoitteiden mukainen. Tulevaisuudessa opasta voisi kehittää muokkaamalla sitä sopimaan muihin maakuntiin tai kehittämällä valtakunnallinen nettisivusto. Oppaan visuaalisen ilmeen tekemisestä vastaa opinnäytetyön toimeksiantaja.