Yrityksen visuaalisen ilmeen uudistaminen asemoinnin näkökulmasta
Vierimaa, Johanna (2020)
Vierimaa, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511654
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkasteltiin asemoinnin merkitystä ja sen hyödyntämistä visuaalisen ilmeen luomisprosessissa. Tavoitteena oli vertailla mainostoimistojen visuaalisista ilmeistä syntyviä asemointeja ja hyödyntää tehtyä tarkastelua mainostoimisto Julkeen visuaalisen ilmeen uudistamisessa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista vertailuanalyysiä.
Tutkielma aloitettiin kartoittamalla tilannetta kilpailijoiden osalta. Miten muut mainostoimistot ovat viestineet asemoinnistaan visuaalisen ilmeensä perusteella? Tarkastelua varten valittiin kuusi helsinkiläistä mainostoimistoa vertailtavaksi.
Vertailuun valittiin mainostoimistoja eri kategorioista, jotta tarkastelu olisi laajempaa. Vertailun tuloksista tehtiin yhteenveto ja ne aseteltiin kaavioon. Asemoinnit erosivat paljon toisistaan, mikä oli odotettavissa.
Tätä vertailua käytettiin hyödyksi mainostoimiston tavoiteaseman ja määrittelyssä, jota hyödynnettiin visuaalisen ilmeen uudistamisessa. Tavoitteena oli luoda mahdollisimman asiantunteva ja varma, mutta helposti lähestyttävä visuaalinen ilme. Asemoinnin lisäksi otettiin huomioon asiakkaan toiveet, jotka liittyivät yrityksen persoonaan ja arvoihin. Näistä tekijöistä lähdettiin rakentamaan uutta visuaalista ilmettä.
Kun tavoiteasemointi ja kilpailijoiden kartoitus oli tehty, aloitettiin yritysilmeen uudistamisprosessi. Käytännössä yritysilme luotiin kokonaan uusiksi, sillä vanhaan yritysilmeeseen kuului vain tunnus ja hieman typografiaa. Tämä vapautti kädet vapaammalle luomisprosessille. Tuloksena luotiin ehdotus mainostoimiston uudesta visuaalisesta ilmeestä, jota voidaan soveltaa eri käyttötarkoituksiin ja jatkokehittelyyn.
Opinnäytetyön tavoitteena oli korostaa ja kiinnittää huomiota asemoinnin merkitykseen visuaalisen ilmeen luomisprosessissa ja antaa avaimet siihen, miten asemointia voi tässä yhteydessä hyödyntää. On tärkeää huomioida kilpailijat ja määritellä tarkasti tavoiteltu asema, jotta visuaalisesta ilmeestä saadaan mahdollisimman paljon irti.
Tutkielma aloitettiin kartoittamalla tilannetta kilpailijoiden osalta. Miten muut mainostoimistot ovat viestineet asemoinnistaan visuaalisen ilmeensä perusteella? Tarkastelua varten valittiin kuusi helsinkiläistä mainostoimistoa vertailtavaksi.
Vertailuun valittiin mainostoimistoja eri kategorioista, jotta tarkastelu olisi laajempaa. Vertailun tuloksista tehtiin yhteenveto ja ne aseteltiin kaavioon. Asemoinnit erosivat paljon toisistaan, mikä oli odotettavissa.
Tätä vertailua käytettiin hyödyksi mainostoimiston tavoiteaseman ja määrittelyssä, jota hyödynnettiin visuaalisen ilmeen uudistamisessa. Tavoitteena oli luoda mahdollisimman asiantunteva ja varma, mutta helposti lähestyttävä visuaalinen ilme. Asemoinnin lisäksi otettiin huomioon asiakkaan toiveet, jotka liittyivät yrityksen persoonaan ja arvoihin. Näistä tekijöistä lähdettiin rakentamaan uutta visuaalista ilmettä.
Kun tavoiteasemointi ja kilpailijoiden kartoitus oli tehty, aloitettiin yritysilmeen uudistamisprosessi. Käytännössä yritysilme luotiin kokonaan uusiksi, sillä vanhaan yritysilmeeseen kuului vain tunnus ja hieman typografiaa. Tämä vapautti kädet vapaammalle luomisprosessille. Tuloksena luotiin ehdotus mainostoimiston uudesta visuaalisesta ilmeestä, jota voidaan soveltaa eri käyttötarkoituksiin ja jatkokehittelyyn.
Opinnäytetyön tavoitteena oli korostaa ja kiinnittää huomiota asemoinnin merkitykseen visuaalisen ilmeen luomisprosessissa ja antaa avaimet siihen, miten asemointia voi tässä yhteydessä hyödyntää. On tärkeää huomioida kilpailijat ja määritellä tarkasti tavoiteltu asema, jotta visuaalisesta ilmeestä saadaan mahdollisimman paljon irti.