Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakaspalauteprosessin kehittäminen kehitysvammapalveluissa

Enne-Määttänen, Kirsi (2020)

Avaa tiedosto
Enne-Määttänen_Kirsi.pdf (1016.Kt)
Lataukset: 


Enne-Määttänen, Kirsi
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511674
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli laatia asiakaspalautteen prosessikaavio kehitysvammapalveluihin. Kehittämistyön keskeisinä tavoitteina oli asiakaspalautteiden hyödyntäminen työkentällä, sekä asiakasosallisuuden vahvistaminen asiakaspalautteiden käsittelyssä. Kehittämistyö tehtiin Salon kaupungin kehitysvammapalveluille ja prosessikaavion kehittäminen pohjautui Salon kaupungin visioihin, strategioihin ja toimintaperiaatteisiin.

Lähtökohtana kehittämistyöhön on ollut Salon kaupungin kehitysvammapalveluiden kehittäminen. Teoreettisen aineiston sekä avoimien haastatteluiden kautta saatiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Haastatteluiden avulla rakennettiin yhteinen ymmärrys kehittämiskohteesta, asiakkaiden tarpeista sekä asiakaspalauteprosessin toimintaperiaatteista. Teoreettisena viitekehyksenä kehittämistyössä oli kehitysvammaisten osallisuuden tukeminen sekä palvelumuotoilu. Työmenetelmänä käytettiin palvelupolkua, joka on yksi palvelumuotoilun menetelmistä.
Tämän kehittämistyön lopputuloksena laadittiin kehitysvammahuollon palveluihin asiakaslähtöinen asiakaspalautteiden prosessikaavio. Kaavion myötä palautteiden hyödyntäminen työkentällä tarkentui. Kehitetty asiakaspalautteen prosessikaavio jäsentää ja selkeyttää asiakaspalautteiden käsittelyä ja hyödyntämistä kehitysvammapalveluiden työkentällä.

Palvelumuotoilu soveltuu hyvin sosiaalialan työmenetelmien kehittämiseen, jossa korostetaan asiakaslähtöisyyttä sekä tuetaan asiakkaan osallistumisen mahdollisuutta palveluiden kehittämisessä. Palvelupolku tuo konkreettisesti esille asiakkaan osallisuuden prosessissa. Laadittu prosessikaavio antaa kehitysvammaiselle asiakkaalle mahdollisuuden osallistua omien palveluiden päätöksentekoon ja suunnitteluun. Tässä opinnäytetyössä kehitetty palvelun prosessimalli edistää asiakkaan osallisuutta ja on mahdollista ottaa käytäntöön myös muissa sosiaali- ja terveysalan palveluissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste