Design-yrityksen brändiviestinnän vahvistaminen
Suanto, Terhi (2020)
Suanto, Terhi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711899
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja analysoida Terhi Pölkki -brändin nykytilannetta. Työssä kartoitetaan brändin sisäistä identiteettiä ja sitä verrataan kuluttajien assosiaatioihin perustuvaan brändi-imagoon. Työn tarkoituksena oli selvittää, vastaavatko Terhi Pölkki- brändin identiteetti ja imago toisiaan sekä kirkastaa yrityksen brändiviestintää.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Toimeksiantajayrityksenä toimii suomalainen kenkäbrändi Terhi Pölkki. Opinnäytetyöntekijä oli läheisessä vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa koko prosessin ajan. Tutkimuksessa analysoitiin brändeihin ja brändien rakentamiseen liittyvää teoriaa sekä kirjallisuutta. Työssä hyödynnettiin muina tutkimusmenetelminä kuluttajakyselyä, brändin haastattelua koskien identiteettiä, kilpailija-analyysejä sekä asiantuntijahaastattelua. Käyttämällä laajasti eri tutkimusmenetelmiä haluttiin varmistaa työn paikkansapitävyys.
Tutkielman lopputuloksena saatiin analyysi, jolla on mahdollista osoittaa brändin nykyinen tila. Analyysi on yritykselle hyödyllistä tietoa kuluttajien brändiin liittyvien assosiaatioiden ymmärtämiseksi. Työn lopuksi, opinnäytetyön oheen, tuotettiin brändiviestintää helpottava brändikirja. Brändikirjaa yritys voi hyödyntää niin omassa sisäisessä työskentelyssään kuin myös brändiviestinnässään jälleenmyyjille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Toimeksiantajayrityksenä toimii suomalainen kenkäbrändi Terhi Pölkki. Opinnäytetyöntekijä oli läheisessä vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa koko prosessin ajan. Tutkimuksessa analysoitiin brändeihin ja brändien rakentamiseen liittyvää teoriaa sekä kirjallisuutta. Työssä hyödynnettiin muina tutkimusmenetelminä kuluttajakyselyä, brändin haastattelua koskien identiteettiä, kilpailija-analyysejä sekä asiantuntijahaastattelua. Käyttämällä laajasti eri tutkimusmenetelmiä haluttiin varmistaa työn paikkansapitävyys.
Tutkielman lopputuloksena saatiin analyysi, jolla on mahdollista osoittaa brändin nykyinen tila. Analyysi on yritykselle hyödyllistä tietoa kuluttajien brändiin liittyvien assosiaatioiden ymmärtämiseksi. Työn lopuksi, opinnäytetyön oheen, tuotettiin brändiviestintää helpottava brändikirja. Brändikirjaa yritys voi hyödyntää niin omassa sisäisessä työskentelyssään kuin myös brändiviestinnässään jälleenmyyjille.