Digitarinoista voimaa nuoren itsetunnon tukemiseen
Heselius, Anna; Jaskari, Mirva (2020)
Heselius, Anna
Jaskari, Mirva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711839
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on tärkeässä roolissa monen nuoren elämässä. Sosiaalinen media ja digitaaliset laitteet ovat nuorille tuttuja. Niiden hyödyntäminen nuorten itsetunnon tukemisessa vaikutti luontevalta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli tukea nuorten itsetuntoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä digitarinoita Polvijärven nuorisotoimessa tyttöjen liikuntakerhon nuorten kanssa. Siellä koettiin, että opinnäytetyölle on tarvetta, sillä nuorten elämään vaikuttaa sosiaalinen media, jonka tuomat ulkonäköön ja osaamiseen kohdistuvat paineet saattavat vaikuttaa nuorten itsetuntoon.
Itsetunto on yksilön käsitys itsestään. Itsetunto kehittyy läpi elämän jatkuvan sosiaalisen palautteen avulla. Nuoren itsetuntoa voidaan tukea pienin keinoin. Digitarinoita tehdessään nuoret pääsivät miettimään tärkeitä asioita elämässään.
Digitarinat ovat 2-3- minuutin mittaisia digitaalisia esityksiä, joissa voidaan yhdistellä kuvia, musiikkia ja puhetta tarinaksi. Tarinoiden aiheet voivat olla minkälaisia tahansa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Raportin osana tehdyn digitarinoiden palautekyselyn vastaukset löytyvät liitteistä. Keskeisiä käsitteitä teoriapohjassamme ovat digitarina, itsetunto ja nuoren itsetunnon tukeminen sekä sosiaalinen nuorisotyö. Opinnäytetyössä on hyödynnetty toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä.
Digitarinoiden tekemisen arviointi toteutettiin nuorille ja nuorisotoimen työntekijälle palautteen perusteella. Palautteessa pyydettiin arvioimaan digitarinoiden teon vaikuttavuutta nuoren itsetunnon tukemiseen. Nuorisotoimen työntekijältä pyydettiin palautetta digitarinoiden teon vaikuttavuudesta ja käyttökelpoisuudesta nuorisotoimessa.
Digitarinoiden tekoon osallistuneet nuoret pääsivät havainnoimaan vahvuuksiaan. Arvioinnin mukaan nuorten itsetuntoa onnistuttiin tukemaan. Palautteen perusteella digitarinoita on mahdollista käyttää nuorten itsetunnon tukemiseen.
Asiasanat: Digitarina, itsetunto, nuoren itsetunnon tukeminen
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä digitarinoita Polvijärven nuorisotoimessa tyttöjen liikuntakerhon nuorten kanssa. Siellä koettiin, että opinnäytetyölle on tarvetta, sillä nuorten elämään vaikuttaa sosiaalinen media, jonka tuomat ulkonäköön ja osaamiseen kohdistuvat paineet saattavat vaikuttaa nuorten itsetuntoon.
Itsetunto on yksilön käsitys itsestään. Itsetunto kehittyy läpi elämän jatkuvan sosiaalisen palautteen avulla. Nuoren itsetuntoa voidaan tukea pienin keinoin. Digitarinoita tehdessään nuoret pääsivät miettimään tärkeitä asioita elämässään.
Digitarinat ovat 2-3- minuutin mittaisia digitaalisia esityksiä, joissa voidaan yhdistellä kuvia, musiikkia ja puhetta tarinaksi. Tarinoiden aiheet voivat olla minkälaisia tahansa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Raportin osana tehdyn digitarinoiden palautekyselyn vastaukset löytyvät liitteistä. Keskeisiä käsitteitä teoriapohjassamme ovat digitarina, itsetunto ja nuoren itsetunnon tukeminen sekä sosiaalinen nuorisotyö. Opinnäytetyössä on hyödynnetty toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä.
Digitarinoiden tekemisen arviointi toteutettiin nuorille ja nuorisotoimen työntekijälle palautteen perusteella. Palautteessa pyydettiin arvioimaan digitarinoiden teon vaikuttavuutta nuoren itsetunnon tukemiseen. Nuorisotoimen työntekijältä pyydettiin palautetta digitarinoiden teon vaikuttavuudesta ja käyttökelpoisuudesta nuorisotoimessa.
Digitarinoiden tekoon osallistuneet nuoret pääsivät havainnoimaan vahvuuksiaan. Arvioinnin mukaan nuorten itsetuntoa onnistuttiin tukemaan. Palautteen perusteella digitarinoita on mahdollista käyttää nuorten itsetunnon tukemiseen.
Asiasanat: Digitarina, itsetunto, nuoren itsetunnon tukeminen