Uppvärmning för gitarrister : En studie om gitarrpedagogers uppfattningar kring uppvärmning och dess användning
Nybacka, Martin (2020)
Nybacka, Martin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812119
Tiivistelmä
Syftet med arbetet är att undersöka betydelsen av uppvärmning bland gitarrpedagoger, deras attityder och vilka övningar de använder sig av för att värma upp på olika sätt. Forskningsfrågorna som kommer att diskuteras är: Vad betyder uppvärmning utifrån gitarristens perspektiv? Och hur uppfattas uppvärmning inom gitarrundervisningen? För att kunna besvara frågorna använder jag mig av en forskningsmetod influerad av fenomenografi, och som datainsamlingsmetod intervjuer av åtta gitarrpedagoger samt litteratur.
Undersökningens resultat visar att uppvärmning har en betydande roll i spelandet men att den används till olika grader och i olika former, beroende på kommande spelsituation för gitarristerna. Inom gitarrundervisning förekommer det diskussioner tillsammans med eleverna kring temat, men själva uppvärmningen fungerar oftare indirekt i undervisningen. Det råder en dold kompetens inom området och genom att lyfta upp detta ämne till diskussion så har min kunskap som musiker och pedagog berikats, och jag hoppas att det har en liknande effekt för flera andra. The aim of this thesis is to examine the meaning of warming up among guitar pedagogues, what their attitudes are and which exercises they use to warm up in different ways. The questions that will be discussed are: What does warming up mean from the guitarist’s perspective? And how are warm-up exercises perceived in guitar education? To answer my questions I’m using research methodology influenced by phenomenography, and I’m collecting data from interviews of eight guitar pedagogues and also literature.
The result of the research shows that warming up is an important part in playing, but it is used in varying degrees and different ways depending on the coming situation. In guitar education discussions occur from time to time with students, but the warm up itself works more in a kind of indirect way with them. A hidden competence is present in this area and by initiating a discussion regarding the subject my knowledge as a musician and pedagogue has been enriched, and I hope it has a similar effect to others as well.
Undersökningens resultat visar att uppvärmning har en betydande roll i spelandet men att den används till olika grader och i olika former, beroende på kommande spelsituation för gitarristerna. Inom gitarrundervisning förekommer det diskussioner tillsammans med eleverna kring temat, men själva uppvärmningen fungerar oftare indirekt i undervisningen. Det råder en dold kompetens inom området och genom att lyfta upp detta ämne till diskussion så har min kunskap som musiker och pedagog berikats, och jag hoppas att det har en liknande effekt för flera andra.
The result of the research shows that warming up is an important part in playing, but it is used in varying degrees and different ways depending on the coming situation. In guitar education discussions occur from time to time with students, but the warm up itself works more in a kind of indirect way with them. A hidden competence is present in this area and by initiating a discussion regarding the subject my knowledge as a musician and pedagogue has been enriched, and I hope it has a similar effect to others as well.