Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yritys X:n asiakasyritysten prospektointiprosessit

Tolvanen, Maaria (2011)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Tolvanen_Maaria.pdf (383.3Kt)
Lataukset: 


Tolvanen, Maaria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011091813092
Tiivistelmä
Toimeksiantajana on yritys, joka aloittanut toimintansa vuonna 2006. Yrityksen nimi halutaan pitää anonyyminä, joten siitä käytetään tutkimuksessa nimitystä Yritys X. Opinnäytetyössä tutkitaan Yritys X:n asiakasyrityksien prospektointiprosessia. Prospektointi eli ostopotentiaalisten asiakkaiden löytäminen on myyntiprosessin ensimmäinen vaihe. Tutkimuksessa on tarkoitus tutkia sitä, miten asiakasyritykset toteuttavat oman asiakashankinnan prosessinsa sekä sitä, mitä keinoja ja työkaluja siihen käytetään.

Yritys X:n tehtävänä on auttaa asiakkaitaan kasvamaan tukemalla ja vauhdittamalla asiakasyrityksiensä uusasiakashankintaa. Uusasiakashankinnassa on tärkeää prospektointi ja prospektit eli liidit, joiden kautta saadaan uusasiakastapaamisia. Hyvin tehty prospektointi takaa yrityksille hyödyllisempiä tapaamisia potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Tutkimuksen pohjalta saadaan selville, miten propektointi toimii yrityksissä sekä ajatuksia siitä, miten voidaan hyödyntää esille tulleita asioita jatkossa asiakasyrityksien prospektoinnin kehittämisessä. Näin Yritys X saa oman toimintansa mahdollisimman tehokkaaksi, koska hyvin tehty prospektointi on Yritys X:n työn edellytys.

Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina Yritys X: kahdeksalle asiakkaalle. Asiakkaista pyrittiin valitsemaan mahdollisimman erilaisia yrityksiä, jotta saataisiin mahdollisimman kokonaisvaltaista kuvaa prospektoinnista. Teemahaastattelut etenivät eri teemojen mukaan ja näitä teemoja on: prosessin nykytila, työkalut, liidien laatu, tarpeet, haasteet ja onnistumiset sekä prospektoinnin johtaminen.

Haastatteluiden pohjalta saatiin selville, että selkeä ja systemaattista prosessia on vaikea tunnistaa, sillä usein prospektointia tehdään kampanjatyyppisesti. Jokaisella yrityksellä on omanlaisensa prospektointiprosessi. Suurimmat erot prosesseissa on suurien sekä pienien yrityksien välillä. Suuremmissa yrityksissä asiakashankinnan on oltava systemaattisempaa ja jatkuvampaa, sekä tapaamisten määrät on oltava suurempia kuin pienempien yrityksien. Tuloksien pohjalta kehittämiskohteita löydettiin myös tavoitteiden asettelussa liidi-määrän suhteen sekä prospektoinnin johtamisessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste