Kuluttajan ja viheralan rajapinta - viheralan palvelut omakotirakentajan näkökulmasta
Rantatupa-Vähälä, Lea (2020)
Rantatupa-Vähälä, Lea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella viheralan palveluita omakotirakentajan näkökulmasta. Aihetta tutkittiin omakotirakentajille suunnatulla online-tutkimuskyselyllä, jolla kartoitettiin omakotirakentajien piharakentamiseen liittyviä ajatuksia ja suunnitelmia sekä viheralan palveluiden käyttämistä ja tiedonhankintaa. Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin suomalaista omakotiasumista sekä kuluttajalähtöistä markkinointia ja kuluttajakäyttäytymistä sekä hintamielikuvan ja ostopäätöksen muodostumista.
Tutkimuksessa havaittiin, että moni omakotirakentaja rakentaa pihan pienellä budjetilla itse. Viheralan palvelut kiinnostavat, mutta suurimmaksi esteeksi palveluiden käyttämiselle koettiin palveluiden hinta. Piharakentamisen haasteina olivat yhtenäisen kokonaisuuden aikaansaaminen ja kasvillisuuden valinta. Pihassa pidettiin tärkeänä helppohoitoisuutta, viihtyisyyttä ja toiminnallisuutta, sen sijaan ekologisuus jäi valinnoissa hännille. Kuluttajille suunnattu puutarha-alan palvelusivusto kiinnosti omakotirakentajia: hyvänä sisältönä pidettiin ideakuvia, työopastusvideoita sekä koristekasveihin liittyvää tietoa.
Työn tulosten pohjalta on mahdollista pohtia, miten viheralan palveluiden vetovoimaisuutta voidaan lisätä kuluttajalähtöisesti omakotirakentajien keskuudessa. Lisäksi tuloksia voidaan käyttää työntilaajan suunnitteleman kuluttajille suunnatun palvelusivuston sisällön kehittämisessä. Työn tilaajana on Viherympäristöliitto.
Tutkimuksessa havaittiin, että moni omakotirakentaja rakentaa pihan pienellä budjetilla itse. Viheralan palvelut kiinnostavat, mutta suurimmaksi esteeksi palveluiden käyttämiselle koettiin palveluiden hinta. Piharakentamisen haasteina olivat yhtenäisen kokonaisuuden aikaansaaminen ja kasvillisuuden valinta. Pihassa pidettiin tärkeänä helppohoitoisuutta, viihtyisyyttä ja toiminnallisuutta, sen sijaan ekologisuus jäi valinnoissa hännille. Kuluttajille suunnattu puutarha-alan palvelusivusto kiinnosti omakotirakentajia: hyvänä sisältönä pidettiin ideakuvia, työopastusvideoita sekä koristekasveihin liittyvää tietoa.
Työn tulosten pohjalta on mahdollista pohtia, miten viheralan palveluiden vetovoimaisuutta voidaan lisätä kuluttajalähtöisesti omakotirakentajien keskuudessa. Lisäksi tuloksia voidaan käyttää työntilaajan suunnitteleman kuluttajille suunnatun palvelusivuston sisällön kehittämisessä. Työn tilaajana on Viherympäristöliitto.