Ungdomar och stress : En kvantitativ studie om gymnasieelevers upplevelse av stress i vardagen
Enges, Ingrid; Fredriksson, Sara; Seppelin, Amanda (2020)
Enges, Ingrid
Fredriksson, Sara
Seppelin, Amanda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912450
Tiivistelmä
Lopputyömme tarkoitus on selvittää mitkä asiat vaikuttavat ensimmäisen vuoden lukiolaisten stressiin heidän arkielämässä, sekä miten he käsittelevät sitä. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa lähetimme sähköiset kyselylomakkeet 70 ensimmäisen vuoden lukiolaiselle, iältään 16-17 vuotta. Tutkimus suoritettiin yhdessä pohjanmaalla sijaitsevassa lukiossa. Perustuen tutkimuksen tarkoitukseen muotoilimme työmme keskeisimmät kysymykset seuraavasti: Mitkä tekijät arkipäivässä stressaavat nuoria, miten nuoret käsittelevät stressiä arkipäivisin ja onko ylimenoaika yläasteelta lukioon yksi tekijä stressille.
Teoriaosuus valaisee nuorten kokemuksia stressistä arkipäivässä ja keskeisiä haasteita nuorten elämässä. Olemme erityisesti painottaneet stressin yhteyttä kotiin, kouluun ja sosiaaliseen mediaan. Olemme myös kiinnostuneet stressinhallinnasta ja tekijöistä, jotka lieventävät stressin vaikutusta. Teoriaosuudessa selvitämme myös käsitteitä, stressi ja sen vaikutuksia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoret eivät koe suuresti stressiä arkielämässä. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esiin tietty stressin yhteys kouluun, kotiin ja sosiaaliseen mediaan, missä koulu koettiin erityisen rasittavana tekijänä. Fyysinen harjoittelu ja sellaisten asioiden tekeminen, mitä nuoret tykkäävät tehdä olivat kaksi menettelytapaa, mitä oppilaat käyttivät stressin vähentämiseen ja ehkäisemiseen. Tutkimuksen mukaan suurin osa vastaajista halusi opetella käsittelemään paremmin stressiä.
Teoriaosuus valaisee nuorten kokemuksia stressistä arkipäivässä ja keskeisiä haasteita nuorten elämässä. Olemme erityisesti painottaneet stressin yhteyttä kotiin, kouluun ja sosiaaliseen mediaan. Olemme myös kiinnostuneet stressinhallinnasta ja tekijöistä, jotka lieventävät stressin vaikutusta. Teoriaosuudessa selvitämme myös käsitteitä, stressi ja sen vaikutuksia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoret eivät koe suuresti stressiä arkielämässä. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esiin tietty stressin yhteys kouluun, kotiin ja sosiaaliseen mediaan, missä koulu koettiin erityisen rasittavana tekijänä. Fyysinen harjoittelu ja sellaisten asioiden tekeminen, mitä nuoret tykkäävät tehdä olivat kaksi menettelytapaa, mitä oppilaat käyttivät stressin vähentämiseen ja ehkäisemiseen. Tutkimuksen mukaan suurin osa vastaajista halusi opetella käsittelemään paremmin stressiä.