Musiikkipedagogi ammatinvalinnanohjaajana
Pesu, Minttu (2020)
Pesu, Minttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012565
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelen ammatinvalintaa liittyviä kysymyksiä muusikon ammatista haaveilevan näkökulmasta. Tarkastelen musiikkialan kehittämiskohteita, työllistymistä ja muutospaineita, muusikon osaamisalueita sekä alatietoisen ja verkostoituneen soiton- tai laulunopettajan tärkeyttä nuoren muusikon alun rinnalla. Esittelen myös muutamia käytännön työkaluja ammatinvalintaan liittyvien ajatusten ja toiveiden selkiyttämiseksi. Opinnäytteen lopussa käsittelen lyhyesti myös oopperalaulajan ammatin erityisvaatimuksia.
Opinnäytetyöni perustana ja lähtökohtana on kolmenkymmenen vuoden omakohtainen kokemus freelancer-muusikkona ja laulunopettajana Suomessa ja ulkomailla. Lisäksi opinnäytetyön tietoperustana on hankeraportteja ja artikkeleita alan keskeisten toimijoiden kuten Sibelius-Akatemian, Teoston, Muusikkojen liiton, Music Finlandin, opetusministeriön ja eri työvoimatoimistojen internet-sivuilta.
Opinnäytetyö vahvisti ennakkokäsitystäni alatietoisen ammatinvalinnan ohjauksen tärkeydestä. Soiton- tai laulunopettaja voi auttaa nuorta ammatinvalinnassa monivuotisen opettaja-oppilassuhteen sekä alakohtaisen asiantuntemuksensa perustalta. Ammatinvalinnanohjaajan ja ohjattavan luottamuksellinen dialogi on perusta itsetuntemuksen lisäämisessä, itsearvioinnin tukemisessa ja osaamisen sanallistamisen onnistumisessa. Työelämän monipuolinen tuntemus, yhdessä edellä mainittujen taitojen kanssa, antaa rohkeutta nuorelle ammattilaiselle päivittää jatkuvasti omaa osaamista ja katsastaa työmarkkinoita myös oman alan ulkopuolelta.
Työelämä on jatkuvassa muutoksessa, mutta ammatinvalinnanohjaajan tärkeimmät tehtävät ovat pysyneet kuitenkin samoina: kuuntelu, tuki ja rinnalla kulkeminen.
Opinnäytetyöni perustana ja lähtökohtana on kolmenkymmenen vuoden omakohtainen kokemus freelancer-muusikkona ja laulunopettajana Suomessa ja ulkomailla. Lisäksi opinnäytetyön tietoperustana on hankeraportteja ja artikkeleita alan keskeisten toimijoiden kuten Sibelius-Akatemian, Teoston, Muusikkojen liiton, Music Finlandin, opetusministeriön ja eri työvoimatoimistojen internet-sivuilta.
Opinnäytetyö vahvisti ennakkokäsitystäni alatietoisen ammatinvalinnan ohjauksen tärkeydestä. Soiton- tai laulunopettaja voi auttaa nuorta ammatinvalinnassa monivuotisen opettaja-oppilassuhteen sekä alakohtaisen asiantuntemuksensa perustalta. Ammatinvalinnanohjaajan ja ohjattavan luottamuksellinen dialogi on perusta itsetuntemuksen lisäämisessä, itsearvioinnin tukemisessa ja osaamisen sanallistamisen onnistumisessa. Työelämän monipuolinen tuntemus, yhdessä edellä mainittujen taitojen kanssa, antaa rohkeutta nuorelle ammattilaiselle päivittää jatkuvasti omaa osaamista ja katsastaa työmarkkinoita myös oman alan ulkopuolelta.
Työelämä on jatkuvassa muutoksessa, mutta ammatinvalinnanohjaajan tärkeimmät tehtävät ovat pysyneet kuitenkin samoina: kuuntelu, tuki ja rinnalla kulkeminen.