Musiikkiteknologian ammatillisen koulutuksen kehittäminen Turun konservatoriossa
Maunula, Mikko (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012574
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, minkälaista osaamista työelämä edellyttää musiikkiteknologilta ja miten tätä osaamista voi sisällyttää uusien ammatillisten musiikkialan tutkinnon perusteiden mukaisiin koulutuksen toteutussuunnitelmiin.
Tutkimusaineistoni koostui kuudesta musiikkialan ammattilaisen teemahaastattelusta sekä uusista tutkinnon perusteista. Työn perustana ovat omat kokemukseni musiikkiteknologian eri koulutustehtävistä sekä monipuolinen lähteistö koulutuksen, kasvatuksen ja ammattiosaamisen näkökulmista.
Teemahaastattelun perusteella musiikkialalla toimivat ammattilaiset odottavat musiikkiteknologilta monipuolista osaamista, jossa musiikkiteknologian alan osaaminen on vain yksi kompetenssialue. Musiikkialan työympäristöissä toimiminen vaatii myös sosiaalisen kanssakäymisen osaamista. Lisäksi ammattiretoriikan käyttäminen ja musiikin estetiikan taju ja sen mukaan toimiminen mainittiin haastatteluissa usein haluttuina kompetensseina.
Opinnäytteeni tuloksiksi voidaan laskea musiikkiteknologian koulutuksen toteutussuunnitelma, kurssien toteutussuunnitelmat sekä tutkinnon osien toteutussuunnitelmat. Tässä opinnäytetyössä kehitetyt toteutussuunnitelmat tulevat osaksi Turun konservatorion musiikkiteknologian koulutusta. Toivon tämän työn myös herättävän keskustelua ja ajatuksia ammatillisesta koulutuksesta ja musiikkiteknologian tulevaisuudesta.
Tutkimusaineistoni koostui kuudesta musiikkialan ammattilaisen teemahaastattelusta sekä uusista tutkinnon perusteista. Työn perustana ovat omat kokemukseni musiikkiteknologian eri koulutustehtävistä sekä monipuolinen lähteistö koulutuksen, kasvatuksen ja ammattiosaamisen näkökulmista.
Teemahaastattelun perusteella musiikkialalla toimivat ammattilaiset odottavat musiikkiteknologilta monipuolista osaamista, jossa musiikkiteknologian alan osaaminen on vain yksi kompetenssialue. Musiikkialan työympäristöissä toimiminen vaatii myös sosiaalisen kanssakäymisen osaamista. Lisäksi ammattiretoriikan käyttäminen ja musiikin estetiikan taju ja sen mukaan toimiminen mainittiin haastatteluissa usein haluttuina kompetensseina.
Opinnäytteeni tuloksiksi voidaan laskea musiikkiteknologian koulutuksen toteutussuunnitelma, kurssien toteutussuunnitelmat sekä tutkinnon osien toteutussuunnitelmat. Tässä opinnäytetyössä kehitetyt toteutussuunnitelmat tulevat osaksi Turun konservatorion musiikkiteknologian koulutusta. Toivon tämän työn myös herättävän keskustelua ja ajatuksia ammatillisesta koulutuksesta ja musiikkiteknologian tulevaisuudesta.