Stil för män-ett kursupplägg : en teoretisk studie kring hur man planerar och skapar kursinnehåll inom stil för män
Pitkäkangas, Jennie (2020)
Pitkäkangas, Jennie
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012593
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att få kunskap för att kunna skapa en kurs inom stil för män samt att få kunskap om undervisningsmetoder och lektionsplanering. Genom didaktiska metoder och relevant kursinnehåll strävar respondenten efter att skapa en kurs som är anpassad för modeassistentstuderande vid Optima. Respondenten hoppas också att andra inom branschen verksamma personer, kan få nytta av detta arbete. Utgående från studerandes svar i en enkät, litteratur och eGrunder har respondenten skapat en sekvensplan, fem lektionsplaneringar samt ett kursmaterial. Dessa sammanlagt 7 dokument utvärderas av två lärare inom modeassistentutbildningen vid Optima genom en enkät som respondenten formulerat.
Resultatet i undersökningen består av studerandes enkätsvar, 7 dokument (planeringarna som bilagor) samt lärares utvärdering. Av resultatet i undersökningen kan man konstatera att de olika teman, som valts till kursen upplevs vara relevanta och ger en bra grundförståelse för kursen. Undervisningsmetoderna är varierande och inspirerande och är anpassade till studerande på modeassistentutbildningen. De olika inlärningsstilarna beaktas i upplägget. Däremot är undervisningsmetoderna, t.ex.presentationen av olika uppgifter, inte lika bra anpassade för studerande med olika typer av begränsningar. Det behövs mera handledning och mera tid i vissa uppgifter och föreläsningarna kunde vara kortare. Lärarna anser att lektionsplaneringarna är välplanerade, har bra variation av teknik och uppgifter med bra inledning och avslutning. Stylinguppgiften (se bilaga 3) blev otydlig. Resultatet av planeringarna kan man läsa i bilagorna. The purpose of this study is to gain knowledge to be able to create a course in style for men and to gain knowledge about teaching methods and lesson planning. Through didactic methods and relevant course content the respondent strives to create a course that is adapted to Dressmaker students at Optima. With this thesis the respondent also hopes that other people in the trade can benefit from it. Based on the responses that the respondent got from the survey the respondent created a course plan, five lesson plans and a course material. These seven documents are evaluated by two Dressmaker teachers at Optima.
The result of the study consists of the students' survey responses, 7 documents (planning documents as appendices) and teacher evaluation. The result of the teachers’ evaluation that the respondent got from this survey is that the teaching methods are varied and inspiring and are adapted to the Dressmaker students. Different learning styles are taken into account. In contrast, the teaching methods, for instance the presentation of different tasks, are not as well adapted to students with different restrictions. More guidance and more time are needed in some tasks and lectures could be shorter. The teachers believe that the lesson plans are well planned, have good variety of techniques and tasks with good introduction and completion. The styling task (see appendice 3) remained a bit unclear. The result of the different plans can be read in the appendices.
Resultatet i undersökningen består av studerandes enkätsvar, 7 dokument (planeringarna som bilagor) samt lärares utvärdering. Av resultatet i undersökningen kan man konstatera att de olika teman, som valts till kursen upplevs vara relevanta och ger en bra grundförståelse för kursen. Undervisningsmetoderna är varierande och inspirerande och är anpassade till studerande på modeassistentutbildningen. De olika inlärningsstilarna beaktas i upplägget. Däremot är undervisningsmetoderna, t.ex.presentationen av olika uppgifter, inte lika bra anpassade för studerande med olika typer av begränsningar. Det behövs mera handledning och mera tid i vissa uppgifter och föreläsningarna kunde vara kortare. Lärarna anser att lektionsplaneringarna är välplanerade, har bra variation av teknik och uppgifter med bra inledning och avslutning. Stylinguppgiften (se bilaga 3) blev otydlig. Resultatet av planeringarna kan man läsa i bilagorna.
The result of the study consists of the students' survey responses, 7 documents (planning documents as appendices) and teacher evaluation. The result of the teachers’ evaluation that the respondent got from this survey is that the teaching methods are varied and inspiring and are adapted to the Dressmaker students. Different learning styles are taken into account. In contrast, the teaching methods, for instance the presentation of different tasks, are not as well adapted to students with different restrictions. More guidance and more time are needed in some tasks and lectures could be shorter. The teachers believe that the lesson plans are well planned, have good variety of techniques and tasks with good introduction and completion. The styling task (see appendice 3) remained a bit unclear. The result of the different plans can be read in the appendices.