Vapaaehtoisten sovittelijoiden Hyvinvointipäivä : työkaluja vapaaehtoisen sovittelun tueksi
Sahonen, Jenni; Vahlberg, Susanna (2020)
Sahonen, Jenni
Vahlberg, Susanna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Varsinais-Suomen sovittelutoimisto, jonka vapaaehtoisille sovittelijoille järjestimme koulutus- ja virkistäytymispäivän. Tavoitteena oli vahvistaa vapaaehtoisten sovittelijoiden dialogisuus-, itsereflektointi-, parityöskentely- ja ryhmätyöskentelytaitoja sekä voimavaralähtöisyyden ja ratkaisukeskeisyyden taitoja. Lisäksi päivään sisältyi virkistäytymisosuus.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuotoksena on koulutus- ja virkistäytymispäivä vapaaehtoisille sovittelijoille. Vahvistettavat taidot liittyvät vahvasti sosionomin koulutukseen, jonka lisäksi saimme käyttää koulutuksen tuomaa osaamista ryhmänohjaustaidoista.
Opinnäytetyön prosessi alkoi toimeksiantajan tunnistaman tarpeen kartoittamisella. Tarpeen kartoitukseen käytettiin dialogista keskustelumenetelmää ja tapaamisista tehtiin muistiinpanot. Sen jälkeen parityöskentelynä tutustuimme eri lähteisiin, joissa vapaaehtoisessa sovittelutyössä tarvittavia ja vahvistettavia taitoja käsiteltiin. Osan toiminnallisista harjoitteista löysimme kirjallisuudesta, osan harjoitteista rakensimme itse omien kokemuksiemme pohjalta.
Saadun asiakaspalautteen sekä omien havaintojen perusteella koulutus- ja virkistäytymispäivä oli onnistunut. Koimme itse, että asetetut tavoitteet saavutettiin ja asiakkaat saivat päivän aikana onnistumisen kokemuksia. Päivän aikana käytetyt harjoitteet sopivat joiltain osin myös yksilötyöskentelyyn, joten niiden myöhempi käyttö myös yksilötyössä on mahdollista. The commissioner of this thesis was South West Finland´s mediation office, whose volunteer mediation workers we organized an education and relaxation day. The aim was to strengthen volunteer mediation workers dialogue, self¬reflection, pair working and group working skills and the skills of resource¬oriented and solution¬oriented approach. A part of the day was reserved for relaxation.
Our thesis was functional and developmental which output was an education and relaxation day for the volunteer mediation workers. The skills that were going to be strengthen are a big part of education in our studies and we also got to use our group leading skills that were also practiced in our studies.
The process of our thesis began by surveying our commissioner’s needs. We used dialogue conversation as a method to survey the wanted themes and took notes from the interview. After the interview we orientated our self to the themes of education part of the day with different sources. Part of the functional exercises were found at literature and part of them were developed by our self, based on our own experiences.
With the feedback we got from the volunteers and with our own observations, the education and relaxation day was successful. We felt that the goals we had set were achieved and that the customers also got to experience feelings of succeeds. The exercises used during the day can be partly used with individual work so using them afterwards in individual work is also possible.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuotoksena on koulutus- ja virkistäytymispäivä vapaaehtoisille sovittelijoille. Vahvistettavat taidot liittyvät vahvasti sosionomin koulutukseen, jonka lisäksi saimme käyttää koulutuksen tuomaa osaamista ryhmänohjaustaidoista.
Opinnäytetyön prosessi alkoi toimeksiantajan tunnistaman tarpeen kartoittamisella. Tarpeen kartoitukseen käytettiin dialogista keskustelumenetelmää ja tapaamisista tehtiin muistiinpanot. Sen jälkeen parityöskentelynä tutustuimme eri lähteisiin, joissa vapaaehtoisessa sovittelutyössä tarvittavia ja vahvistettavia taitoja käsiteltiin. Osan toiminnallisista harjoitteista löysimme kirjallisuudesta, osan harjoitteista rakensimme itse omien kokemuksiemme pohjalta.
Saadun asiakaspalautteen sekä omien havaintojen perusteella koulutus- ja virkistäytymispäivä oli onnistunut. Koimme itse, että asetetut tavoitteet saavutettiin ja asiakkaat saivat päivän aikana onnistumisen kokemuksia. Päivän aikana käytetyt harjoitteet sopivat joiltain osin myös yksilötyöskentelyyn, joten niiden myöhempi käyttö myös yksilötyössä on mahdollista.
Our thesis was functional and developmental which output was an education and relaxation day for the volunteer mediation workers. The skills that were going to be strengthen are a big part of education in our studies and we also got to use our group leading skills that were also practiced in our studies.
The process of our thesis began by surveying our commissioner’s needs. We used dialogue conversation as a method to survey the wanted themes and took notes from the interview. After the interview we orientated our self to the themes of education part of the day with different sources. Part of the functional exercises were found at literature and part of them were developed by our self, based on our own experiences.
With the feedback we got from the volunteers and with our own observations, the education and relaxation day was successful. We felt that the goals we had set were achieved and that the customers also got to experience feelings of succeeds. The exercises used during the day can be partly used with individual work so using them afterwards in individual work is also possible.