Suomea toisena kielenä puhuvan lapsen kaveri- ja tunnetaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kallio, Jasmin; Peippo, Annukka (2020)
Kallio, Jasmin
Peippo, Annukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112770
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee suomea toisena kielenä puhuvien lasten kaveri- ja tunnetaitojen tukemista varhaiskasvatuksessa. Kyseessä on Maskun kunnan varhaiskasvatuksen kentällä toteutettu kehittämistyö. Tarkoituksena oli kehittää työväline, jonka avulla toisen kielen oppijoiden kaveri- ja tunnetaitoja voitaisiin tukea varhaiskasvatuksessa. Lapsen tunne- ja kaveritaitojen tukemiseen liittyy vahvasti myös lapsen kielen kehityksen tukeminen. Kielen avulla ilmaistaan omaa ajattelua, omia tunteita ja ollaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Varhaiskasvatuksen yksi keskeinen tavoite on lasten yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen. Tämä tarkoittaa monikielisten lasten kielen kehittymisen, sosiaalisten taitojen sekä kaveritaitojen tukemista arjessa. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu toisen kielen oppijan vuorovaikutustaitojen tukemisesta, sekä varhaiskasvatusikäisen lapsen tunne- ja kaveritaitojen kehityksen tukemisesta. Kehittämismenetelminä käytettiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten teemahaastatteluja ja KyselyNet sivuston kautta toteutettua kyselyä, lapsiryhmässä havainnointia sekä luovaa ongelmanratkaisun prosessia.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi varhaiskasvatuksen henkilökunnan toiveesta työväline varhaiskasvatuksen arkeen, jossa kootaan yhteen eri menetelmiä lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemiseksi. Työväline sisältää muun muassa materiaalia tunnekasvatuksen tueksi, kaveritaitojen harjoitteluun sekä kuvitettuja kommunikointitauluja eri leikkien tueksi. Lisäksi työvälineessä on kirjallisuus- ja materiaalivinkkejä aiheen tiimoilta. This thesis focuses on the support of friendship and emotion skills with children who speak Finnish as a second language. The development work was implemented for early childhood education in municipality of Masku. Masku is municipality in Southwest Finland. The purpose was to develop a tool for support friendship and emotion skills with children who speak Finnish as a second language. Supporting a child’s emotional and friendship skills is also strongly linked to supporting a child’s language development. Language is used to express own thinking, own feelings and social interaction with others.
One of the key goals of early childhood education is to support cooperation and interaction skills. This means supporting the language development, social skills and friendship skills of multilingual children. The theoretical framework for development work consists of supporting the interaction skills of a second language learner, as well as supporting the development of emotional and friendship skills an early childhood education. The means of development we used were thematic interviews with early childhood education professionals, questionnaire using the Kyselynet site, observation of group of children and creative problem-solving process.
As a result of the development work was a tool for everyday early childhood education was created at the request of the early childhood education staff. The tool brings together a variety of methods to support children’s emotion and friendship skills, for example materials to support emotional education, practice friendship skills and illustrated communication boards to support play. In addition, the tool includes literature and material tips related to the topic.
Varhaiskasvatuksen yksi keskeinen tavoite on lasten yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen. Tämä tarkoittaa monikielisten lasten kielen kehittymisen, sosiaalisten taitojen sekä kaveritaitojen tukemista arjessa. Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu toisen kielen oppijan vuorovaikutustaitojen tukemisesta, sekä varhaiskasvatusikäisen lapsen tunne- ja kaveritaitojen kehityksen tukemisesta. Kehittämismenetelminä käytettiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten teemahaastatteluja ja KyselyNet sivuston kautta toteutettua kyselyä, lapsiryhmässä havainnointia sekä luovaa ongelmanratkaisun prosessia.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi varhaiskasvatuksen henkilökunnan toiveesta työväline varhaiskasvatuksen arkeen, jossa kootaan yhteen eri menetelmiä lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemiseksi. Työväline sisältää muun muassa materiaalia tunnekasvatuksen tueksi, kaveritaitojen harjoitteluun sekä kuvitettuja kommunikointitauluja eri leikkien tueksi. Lisäksi työvälineessä on kirjallisuus- ja materiaalivinkkejä aiheen tiimoilta.
One of the key goals of early childhood education is to support cooperation and interaction skills. This means supporting the language development, social skills and friendship skills of multilingual children. The theoretical framework for development work consists of supporting the interaction skills of a second language learner, as well as supporting the development of emotional and friendship skills an early childhood education. The means of development we used were thematic interviews with early childhood education professionals, questionnaire using the Kyselynet site, observation of group of children and creative problem-solving process.
As a result of the development work was a tool for everyday early childhood education was created at the request of the early childhood education staff. The tool brings together a variety of methods to support children’s emotion and friendship skills, for example materials to support emotional education, practice friendship skills and illustrated communication boards to support play. In addition, the tool includes literature and material tips related to the topic.
