Vastuullisuus torniolaisissa hotelleissa
Heininen, Mari (2020)
Heininen, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912356
Tiivistelmä
Vastuullisuus voidaan jakaa karkeasti kolmeen eri osa-alueeseen. Ne ovat taloudellinen vastuu, sosiaaliskulttuurinen vastuu sekä ympäristövastuu. Vastuullisen yrityksen tulee toimia vastuullisesti kaikilla näillä alueilla. Koska vastuullisuus on kasvava trendi, myös yritysten on hyvä markkinoida vastuullisuuttaan, jotta vastuullisia valintoja tekevät asiakkaat valitsevat juuri kyseisen yrityksen. Tavoitteena oli saada yleiskuva vastuullisuudesta torniolaisissa hotelleissa. Tutkimukseen osallistui neljä hotellia.
Tutkimus toteutettiin kolmessa eri osassa. Ensimmäinen osa oli laadullinen teemahaastattelu, joka toteutui joko kasvotusten tai puhelimitse. Seuraavaksi tehtiin vastuullisuusviestintäanalyysi hotellien verkkosivuista havainnointimallia apuna käyttäen. Viimeisenä osana kehitysehdotuksia etsittiin vertailukehittämisen keinoin. Vertailukehittämisen mallikuvaksi valikoitui vastuullisuudestaan palkittu ketjuhotelli. Haastattelujen sekä vastuullisuusviestinnän tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen aikana selvisi, että torniolaiset hotellit ovat kaikki omalla tavallaan vastuullisia, mutta kehitettävää on vielä. Eniten kehitettävää jokaisella hotellilla oli vastuullisuusviestinnässä, sillä vastuullisuusviestintäanalyysin sekä haastattelujen perusteella ilmeni, että yksikään mukana olleista hotelleista ei toteuta vastuullisuusviestintää systemaattisesti tai ollenkaan. Tämä ohjasi kehitysehdotuksia käsittelemään vastuullisuusviestintää.
Tutkimuksen perusteella tehtiin hotelleille kehitysehdotuksia, joiden avulla ne voivat lisätä vastuullisuusviestintäänsä. Kehitysehdotuksia olivat muun muassa tiedon lisääminen nettisivuille sekä pienien vastuullisuustekojen jakaminen sosiaalisessa mediassa. Yleiskuvaksi torniolaisista hotelleista muotoutui vastuulliset yritykset, joilla on kuitenkin parannettavaa, etenkin vastuullisuusviestinnässä.
Tutkimus toteutettiin kolmessa eri osassa. Ensimmäinen osa oli laadullinen teemahaastattelu, joka toteutui joko kasvotusten tai puhelimitse. Seuraavaksi tehtiin vastuullisuusviestintäanalyysi hotellien verkkosivuista havainnointimallia apuna käyttäen. Viimeisenä osana kehitysehdotuksia etsittiin vertailukehittämisen keinoin. Vertailukehittämisen mallikuvaksi valikoitui vastuullisuudestaan palkittu ketjuhotelli. Haastattelujen sekä vastuullisuusviestinnän tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen aikana selvisi, että torniolaiset hotellit ovat kaikki omalla tavallaan vastuullisia, mutta kehitettävää on vielä. Eniten kehitettävää jokaisella hotellilla oli vastuullisuusviestinnässä, sillä vastuullisuusviestintäanalyysin sekä haastattelujen perusteella ilmeni, että yksikään mukana olleista hotelleista ei toteuta vastuullisuusviestintää systemaattisesti tai ollenkaan. Tämä ohjasi kehitysehdotuksia käsittelemään vastuullisuusviestintää.
Tutkimuksen perusteella tehtiin hotelleille kehitysehdotuksia, joiden avulla ne voivat lisätä vastuullisuusviestintäänsä. Kehitysehdotuksia olivat muun muassa tiedon lisääminen nettisivuille sekä pienien vastuullisuustekojen jakaminen sosiaalisessa mediassa. Yleiskuvaksi torniolaisista hotelleista muotoutui vastuulliset yritykset, joilla on kuitenkin parannettavaa, etenkin vastuullisuusviestinnässä.